10 Slimme verkoopacties

Verkoopacties en promoties

Vaak is omzet uit een verkoopactie van tijdelijke aard

Dat is jammer. Het is dus de kunst om die tijdelijke omzet te gebruiken als een opstapje naar meer. Zo verhoog je het rendement van je actie. Dat kan alleen als je bij elke actie het opstapje inbouwt. Onderstaand 10 verschillende acties met zo’n bewezen ingebouwde opstap.

1. Koop er één en krijg er één gratis

Is een van de oudste technieken. “Twee halen en één betalen”. Of varianten daarop. Geef er een bon bij die bij een volgende aankoop recht op iets geeft. Zo komen mensen terug.

2. Spaar voor gratis

Spaaracties werken nog steeds. Van kort- tot langlopend. Van simpel tot uitgebreid. Met een elektronische klantenpas of een simpel kaartje. “Na 10 knipbeurten de 11e gratis.” Simpel, maar het werkt.

3. Lastminuteaanbod

‘Last minutes’ zijn producten die uit voorraad lopen of die maar in kleine aantallen beschikbaar zijn. Op = op. Laat klanten weten dat ze jouw last minutes alleen aangeboden krijgen via jouw nieuwsbrief. Zo bouw je snel een adressenbestand op.

4. Joint promotion

Bij een joint promotion doe je de verkoopactie samen met één of meer andere bedrijven of producten. Zo krijg je een aantrekkelijke actie en toegang tot andere doelgroepen. Zorg ervoor dat iedereen zich bij je bekendmaakt, bijv. via een antwoordkaart of via je website. Dan kun je hen verder benaderen met jouw aanbod. Bij een goede joint promotion worden alle partijen er beter van.

5. Gratis monsters

Het gratis laten proberen van een product heeft bewezen effectief te zijn. Er zijn twee varianten: 1. het gratis weggeven met een bon voor korting bij aankoop en 2. het gratis een monster laten aanvragen. Dat laatste heeft als grote voordeel dat je goede adressen krijgt. Test welke variant het meeste rendement oplevert.

6. Waardebonnen

In z’n meest eenvoudige vorm is de bon gedrukt en alleen inwisselbaar als de persoonsgegevens zijn ingevuld. Een eigentijdse variant is de digitale bon met barcode op een smartphone. Is in Amerika sterk in opkomst. Waar je ook voor kiest, het gaat om de persoonsgegevens. Daar kun je dan in de toekomst ook nog wat mee.

7. Wedstrijden

Met aantrekkelijk prijzen is een wedstrijd nog steeds een goede promotie. Een wedstrijd kan prima in combinatie met een joint promotion en het mooie is dat mensen het logisch vinden dat je naar hun adres vraagt. Waar moet namelijk anders de prijs naar toe? Wees in je voorwaarden helder over wat je met de verkregen adressen gaat doen.

8. Goededoelenactie

Een nieuwe trend is de promotie te koppelen aan een goed doel. ‘Bij aankoop maken we 5 euro over naar ...’ of ‘Voor elke nieuwe klant geven we een gratis luierpakket aan …’ Zo’n actie levert veel publiciteit op én toegang tot nieuwe doelgroepen.

9. Financieringsdeals

In tijden van recessie is extra omzet te krijgen met financieringsdeals. ‘Nu kopen, pas over 3 jaar betalen!’ of: ‘Nu 50% en de rest in 2021!’ Dit werkt wel, maar er komt ook heel wat bij kijken!

10. Belonen relatie

Een simpel uitgangspunt: hoe langer klant, hoe meer voordeel. En dat kan gaan van korting tot voorrang bij uitverkoop. Bestaande relaties een voorkeursbehandeling geven, is een bewezen techniek om er ook op de langere termijn beter van te worden.

11. En nog een extra tip

Surf ook eens door de rubriek Top 100 van reclame-ideeën op deze website. Daar vind je zeker goede tips voor verkoopacties die tot meer klanten en tot meer omzet leiden. En dat geldt ook voor alle artikelen in de rubriek Verkoopacties- en verkooppromoties.


Een promotie heeft als doel de omzet tijdelijk te verhogen. Met de 10 tips uit dit artikel kunt u in uw acties een opstapje inbouwen, zodat het niet bij een eenmalige omzetstijging blijft en u ervoor zorgt dat uw rendement stijgt.


 

Tags: verkoopactie, verkoopacties, verkoopideeën, sales promotie, sales promotion, verkoopbevordering, verkooppromotie

Afbeelding van Alexas_Fotos via Pixabay