Review marketing (klantbeoordelingen, oftewel reviews) leidt tot meer klanten. Goede reviews scheppen vertrouwen bij websitebezoekers; zij zijn eerder genegen te kopen. Volgens onderzoek van BrightLocal vertrouwt 85% van de consumenten een online klantreview net zo goed als een persoonlijke aanbeveling.
Met goede reviews stijgt de omzet; er worden gemiddelde stijgingen van maar liefst 60% genoemd. Door een hogere klantloyaliteit kopen ook bestaande klanten meer. Bovendien komen reviews de zoekresultaten in zoekmachines ten goede. En komt er eens een slechte beoordeling... dan is dat een nieuwe kans voor je. Je wordt je bewust van zaken die minder goed gaan en je krijgt de kans om te verbeteren.
Overweeg je met reviews te gaan werken? Dan kun je kiezen uit diverse aanbieders. Wij hebben goede ervaringen met Stichting WebwinkelKeur en met Review Pilot. Let verder op de volgende zaken...
□ Welk klantbeoordelingssysteem wordt door je websitebeheerder aanbevolen?
□ Welk klantbeoordelingssysteem wordt in jouw branche door concurrenten en collega’s veel toegepast? (Denk aan TripAdvisor voor de horeca)
□ Heeft het een link met Google, zodat de reviews in de zoekresultaten van Google getoond worden? (Is de leverancier Google Partner?)
□ Is koppeling met sociale media mogelijk?
□ Wat zijn de gehanteerde tarieven?
□ Kun je gebruikmaken van een gratis proefperiode?
□ Bestaat er een gratis versie?
□ Tot hoeveel beoordelingen is dit gratis?
□ Kun je makkelijk en goedkoop upgraden naar een duurdere versie?
□ En downgraden naar een goedkopere versie?
□ Wat is per versie het maximaal aantal beoordelingen per maand?
□ Wat zijn de bijkomende kosten?
□ Eenmalige kosten voor aanschaf review marketing platform / klantbeoordelingssysteem
□ Kosten voor training
□ Installeren en integreren van klantbeoordelingssysteem in webshop/website
□ Past het technisch gezien bij je website? (Overleg met je websitebeheerder).
□ Is er een plug-in beschikbaar voor Wordpress (Ingeval van een Wordpress site).
□ Kunnen klanten bij een bestelling automatisch uitgenodigd worden om een beoordeling te geven?
□ Kun je een reactie geven op een beoordeling?
□ Kun je de publicatie van een negatieve beoordeling uitstellen en dus eerst hierop actie nemen? Zo ja, hoe lang kun je publicatie hiervan op je website uitstellen?
□ Hoe zit de beoordeling er visueel uit (widget)? Vind je dit duidelijk communiceren? Denk aan:
□ Logo
□ Score (punt, aantal sterren, e.d.)
□ De titel en de tekst van de beoordeling
□ Kun je de maximale lengte van titel en tekst aanpassen?
□ 5-sterrengroeipromoter
□ Custorate
□ eKomi
□ Kiyoh (eigendom DTG)
□ Klanten vertellen (eigendom DTG)
□ Klantervaringen
□ Reviewpilot
□ The Feedback Company
□ Trusted Shops
□ Trustpilot
□ ………………………
□ ………………………
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay