De automatische offerte – beter van niet

Offertewegwijzer

Een automatische offerte lijkt goed mogelijk. De techniek staat tenslotte voor niets. Je laat een potentiële klant enkele vragen invullen op je website en de offerte wordt automatisch verstuurd. Goed plan! Of toch niet?


Slim of niet?

We vallen meteen met de deur in huis. Een automatisch gegenereerde offerte is nooit ideaal. Je speelt niet of slecht op de specifieke klantbehoefte in.  Je kunt weliswaar een aantal vragen stellen en de klant dat laten invullen, maar ideaal is het niet. Toch is er soms wel voor te zeggen …

De webshop

Voor een online aankoop is een offerte meestal niet nodig. Het is zo gek niet te bedenken, of het is wel online te kopen/bestellen. Voor van alles en nog wat bestaan er webshops. Is een prijsopgaaf voldoende, dan hoef je vaak geen echte offerte te maken. Eerst: wat is alweer een offerte? De wet kent de ‘offerte’ niet. In de wet is alleen sprake van een aanbod. Ons inziens is een offerte een schriftelijk en commercieel aanbod. Dat gaat dus verder dan louter een prijsopgave. Lees het artikel ‘Wat is offerte’ hier nog eens over na.

De prijsopgave

Worden jouw producten of diensten alleen maar of merendeels op basis van prijs gekocht c.q. besteld? Dan volstaat dus een eenvoudige prijsopgave. Vraag en antwoord. Soms moet de klant eerst allerlei vragen beantwoorden, voordat jij de prijs kunt bepalen. Denk aan afmetingen, type materiaal, montage, enz., enz. Heb je alle gegevens, dan zijn er twee mogelijkheden:

  1. Mail de prijs. Je mailt de prijs en verpakt die een beetje in een standaardverhaal. En ja, je mag dat best een offerte noemen, maar dat is het niet.
  2. Bel de klant. Je pakt de telefoon, belt de klant en je vraagt hem naar wat hij allemaal belangrijk vindt bij het maken van zijn keuze. Je onderzoekt zijn behoefte.

Pas als je precies weet wat de klant wil én wat hij belangrijk vindt, dan schrijf je een offerte die bij hem past. En dat is wel een echte offerte!

Dus is een offerte-aanvraag via uw website slim?

Een offerte online laten aanvragen is een goed idee. Een geautomatiseerd antwoord is dat niet. Behalve als het niet anders kan. Beter is het om de klant te bellen en te informeren naar wat hij precies op zoek is. U kunt dan vanaf prijzen op uw website overwegen. Als het ook maar even mogelijk is, ga dan bij de klant langs; de order is dan al half binnen. Na het gesprek bent u nog beter in staat een offerte te maken die inspeelt op de klantsituatie. En daarmee loopt u voor op uw concurrenten die alleen maar een platte prijs toesturen.