Een opvallende offerte maken? Dat doe je zo!

Offertewegwijzer

Offerte maken. Een klant heeft jou én enkele concurrenten een offerte gevraagd. Hoe maak je een offerte die visueel opvalt tussen al die andere? Eentje die als bijzonder overkomt en door de klant in ieder geval even apart wordt gelegd …


Een klantgerichte offerte maken

We schreven al eerder dat het allerbelangrijkste is om een klantgerichte offerte te maken. Met een kraakhelder offerte, zonder jargon en waarin je de klantwensen als uitgangspunt neemt, maak je al een enorme stap in de goede richting. Maar je collega-ondernemers zitten ook niet stil. Door je offerte ook visueel goed in elkaar te steken, val je het meeste op. In positieve zin. En dat leidt uiteindelijk tot meer opdrachten. Lees ook de eerder verschenen artikelen over klantgerichte offertes:

Opvallen met papier

Een papieren offerte straalt meer kwaliteit uit dat een pdf-bestandje dat je via de mail verstuurt. Dat is weliswaar makkelijker, sneller en goedkoper, maar met een papieren offerte val je meer op. Je kunt je offerte ook via de post én via de mail versturen. Of nog beter: via de mail versturen én breng de offerte even langs bij de klant.

Enkele tips:

  • 80 grams papier is standaard, 120 grams papier oogt ‘kwalitatiever’.
  • Voeg een voorblad toe, waarop u de naam van de klant zet én de gelegenheid waarover het gaat. Bij een zakelijke klant kunt u zijn logo erbij afbeelden.
  • Gebruik foto’s. Beelden spreken meer dan woorden.

Gebruik afbeeldingen

Laat in je offerte zien wat de klant gaat krijgen. Voor producten is dat relatief eenvoudig, maar voor diensten ligt dat iets moeilijker. Bent u een adviseur, laat dan een foto zien waarbij u samen met een klant in overleg bent. Heeft u een architectenbureau dat kunt u tekenaars aan het werk zien.

Enkele tips:

  • Beeld geen foto’s af van zaken waar de klant niet naar gevraagd heeft.
  • Zet onder elke foto een omschrijving die aansluit bij de specifieke wensen van de klant.
  • Kies foto’s waar mensen op staan, die uw product met plezier gebruiken. Of werknemers die met plezier voor de klant aan het werk zijn. Overweeg om een foto van je team af te beelden. Een foto van echte mensen. Die plezier in hun werk hebben.
  • Overdrijf niet en beperk het aantal foto’s tot het meest noodzakelijke.
  • Hanteer voor elke foto dezelfde afmeting, zo blijft de offerte rustig en overzichtelijk.
  • Met fototoestellen en smartphones van tegenwoordig is een fototechnisch al snel goed. Wees er zeker van dat je foto’s afbeeldt die goed uw boodschap overbrengen. Overweeg anders om een professionele fotograaf in te huren.

Opvallende verpakking

Een offerte in een envelop is standaard. Je valt extra op als je je offerte verpakt in leeg wijnkistje of in een cadeautasje, of verstuurt als flessenpost. Creativiteit loont.

En … opvallen met de inhoud

Het allerbelangrijkste van je offerte is dat je laat zien dat je naar de klant geluisterd hebt en hebt gehoord wat hij belangrijk vindt. In je offerte moet je daarom op die klantbehoefte inspelen. Die klantbehoeften kun je extra laten opvallen. Bijvoorbeeld door belangrijke zaken …:

  • … te onderstrepen of vet of in een kleurtje af te drukken;
  • … te arceren met een arceerstift;
  • … er met de hand bij te schrijven;
  • … te laten opvallen door er iets bij te schrijven (“Op uw speciaal verzoek ….”).
  • … te laten opvallen door er een geel Post-it note met een persoonlijke opmerking bij te plakken.

Het allerbelangrijkste blijft …

Offerte maken? Het allerbelangrijkste blijft dat je inspeelt op de wensen van de klant. Je kunt dan extra opvallen door visueel op de deze klantvoordelen te wijzen én door de offerte opvallend te verpakken.

Laat vooral de klantvoordelen in je offerte visueel extra opvallen. Laat met foto’s zien wat de klant gaat krijgen en verpak je offerte op een creatieve manier. Val zo op tussen alle andere aanbieders.