Reclame maken tijdens Coronacrisis

Algemeen: mkb-reclame

Menig onderneming heeft het zwaar. Er wordt minder reclame gemaakt en advertentiebudgetten worden omlaag bijgesteld. Wat is wijsheid? Reclame maken tijdens de Coronacrisis of juist niet? Het antwoord is niet heel makkelijk te geven. We helpen u een stukje op weg.


In tijden van economische crisis

In tijden van economische crisis wordt de consument voorzichtiger, vooral met grote uitgaven. Deze worden dan gedaan na langer wikken en wegen en consumenten plannen hun aankopen bewuster. De consument vergelijkt en vergelijkt nóg eens. Niet alleen producten, maar ook aanbieders.

Rechtvaardiging. Koopt men uiteindelijk iets, dan zoekt men argumenten om deze uitgave te rechtvaardigen, bijvoorbeeld: “Als ik het nu koop, krijg ik over een jaar minstens 75% van de waarde terug.”, of heel eenvoudig: “Dat heb ik wel verdiend”. Heeft men geen goede reden kunnen bedenken, dan wordt de aankoop uitgesteld.

Hoe speel je hierop in? Een onzekere consument zoekt zekerheid en die zekerheid kunt u bieden. Bijv. met loyaliteitsprogramma’s en extra garanties en inruilaanbiedingen.

Coronacrisis is anders

Alhoewel de coronacrisis zeker nog zijn economische gevolgen zal gaan tonen, speelt dat nú, op dit moment dus, nog geen echte rol. Of u investeert in reclame of niet bepaalt u uiteindelijk zelf. Gelukkig zijn er experts die u bij die beslissing een stuk op weg helpen.


Fons van Dyck - strategisch merkadviseur bij Think BBDO

Volgens van Dyck is het wel degelijk zinvol om in tijden van crisis te investeren in marketing. Hij baseert zijn mening op onderzoek van o.a. Professor Gerard J. Tellis (Marshall School of Business, Los Angeles). Zijn conclusie is: tijdens een recessie is het economisch verantwoord om te investeren in marketing en reclame. Of dat tijdens de Coronacrisis ook geldt, blijkt niet direct uit zijn artikel in Adformatie van 19 maart 2020.


Gérard Ghazarian - CEO van de Candid Group

Ghazarian is de bedenker van Frank.news, een website over marketing en communicatie. In zijn artikel Wat kunnen merken en marketeers doen tijdens de corona crisis? gaat hij in op een harde terugval in advertenties en op wat merken met passende boodschappen in deze tijd kunnen doen. Hij geeft daarbij voorbeelden van Facebook, Amazon, Ikea, Radio 538 en 100%NL.

Op dit platform kunt u ook lezen over influencers en de Coronacrisis en wat de Coronacrisis doet met de mediacijfers.


Martin de Munnik - CCO en neuromarketing consultant Neurensics

In zijn artikel van 23 maart op Marketingfacts gaat de Munnik in op zaken als angst-triggers en Corona-framing. Twee citaten van hem: “Als je geen spullen te verkopen hebt, hoef je ook niet te adverteren” en “In marketing zijn angst en hebzucht geen triggers maar frames”.


Niels Zee - Growth Marketer @3D Hubs

Op Frankwatching geeft Zee Zeven tips hoe u slim om kunt gaan met uw marketingbudgetten:  

  1. Kijk welke marketingkanalen het beste werken
    2. Blijf kort op de bal & bekijk alles van dag tot dag
    3. Ga voor ROI op korte termijn
    4. Investeer in content
    5. Kijk wat je competitie doet
    6. Onderhandel & probeer elkaar te vinden
    7. Experimenteren kan, maar stel wel de goede vragen

Lucas Boon – redacteur Marketing Tribune

Boon laat in het artikel Corona raakt reclame-industrie: Het wordt een zwaar jaar een aantal bureaudirecteuren aan het woord: Anita Lotten (Wunderman Thompson), Dick van der Lecq (DDB Unlimited), Herbert van Hoogdalem (Professional Outsiders), Eddy Salfischberger (Alfred), Daantje Dammers (Natwerk), Patritia Pahladsingh (TBWA\Neboko) en Antoine Houtsma (Joe Public).


En? Nu reclame maken of niet?

Dat is aan u zelf. Misschien nog enkele weken de kat uit de boom kijken? Zo ja, dan heeft u waarschijnlijk wel de tijd om na te denken wat u direct ná de Coronacrisis gaat doen. Want een economisch lastige tijd lijkt dan evident.

KlantVisie. En als u besluit reclame te gaan maken, dan kunnen de artikelen, tips en ideeën van KlantVisie Magazine u wellicht nog van pas komen.

 

Klantvisie-CMYK-Print-Groot.jpg

 

 

 

 

 

 

Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay