Beginnen met reclame maken

Algemeen: mkb-reclame - Reclamebureau

U maakt zo nu en dan reclame, maar nu is het moment aangebroken dat u echt meer klanten en meer orders of opdrachten nodig heeft. Dus u schakelt een reclamebureau in. Hoe pakt u dat aan?


Wat wilt u eigenlijk bereiken?

Een reclamebureau zal willen weten wat u wilt bereiken. Voordat de ‘creatievelingen’ aan het werk gaan, moet er tenslotte eerst een plan worden gemaakt. Grote ondernemingen laten eerst (consumenten)-onderzoek doen en bepalen dan hun doelstellingen. Voor kleinere ondernemingen is dat vaak niet weggelegd. Dan helpt het om onderstaand grondschema te gebruiken. Stel u zelf achtereenvolgens alle vragen en bepaal wat uw doel gaat worden.

 

Reclamedoel bepalen.png

Uw reclamedoel bepalen

Tip. Bepaal uw doel en praat er met uw reclamebureau over. Zij zullen u verdiepingsvragen gaan stellen om uw doel 100% zuiver te krijgen en om er ook doelstellingen aan vast te hangen.

De zeven reclamedoelen van Giep Franzen

De Nederlandse marketinghoogleraar Giep Franzen heeft ooit zeven reclamedoelen omschreven. Wellicht dat die u ook kunnen helpen bij het omschrijven van úw reclamedoel.

  1. Verkoop. Uw reclameboodschap moet een directe aankoopimpuls tot gevolg hebben. Denk daarbij aan prijsaanbiedingen in het kader van een uitverkoop, verbouwing, opheffing, enz.
  2. Overtuiging. Uw boodschap heeft nu als doel klanten ervan te overtuigen dat het product belangrijke eigenschappen of voordelen heeft, waarmee het zich onderscheidt van andere merken.
  3. Opwekken van sociale emotie. De inhoud van de reclameboodschap beoogt het merk of product te koppelen aan bepaalde emoties ten opzichte van andere mensen of dieren. Een afbeelding van een mooie vrouw op een exotisch strand heeft niets te maken met een matras, maar wordt wel gebruikt om natuurmatrassen aan te prijzen. En een schattig hondje heeft niets te maken met de kwaliteit van toiletpapier en toch is de commercial van Page heel succesvol gebleken.
  4. Vestigen van een symbolische betekenis. Met de reclameboodschap probeert u een koppeling te leggen tussen product of merk en een symbolische betekenis die belangrijke waarden van de doelgroep representeert. Een kinderzitje in de auto wordt zo verbonden aan het leven van een kind en de verantwoordelijkheid van de ouders komt in het geding.
  5. Creëren van een merkrelatie. Het is ook mogelijk om de overeenkomsten tussen de persoonlijkheid van de klant en de persoonlijkheid van het merk of product te tonen. Het individu moet zich dus herkennen in het aanbod. Een automerken worden geen technische eigenschappen genoemd, maar kenmerken als maatschappelijk geslaagd, eigenzinnig, ingetogen, milieubewust, betrouwbaar. Triodos Bank gebruikte bijvoorbeeld de slogans ‘Groei is meer dan een cijfer’, Klein. Het nieuwe groot.’ en Volg je hart, ‘Gebruik je hoofd’.
  6. Creëren van opvallendheid. AIDA is nog steeds een gouden regel voor een reclameboodschap: Attention, Interest, Desire en Action. Om ‘attention’ te krijgen moet de vorm waarin je boodschap is verpakt opvallen. Kijk maar eens naar deze opvallende reclame-uitingen of surf door deze 100 reclame-ideeën.
  7. Opwekken van sympathie. Doel van de boodschap is om op de eerste plaats om sympathie te verwerven. ‘Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker’ van de Belastingdienst is een voorbeeld van boodschap om sympathie te krijgen. Het is een prima idee, maar dan moet u de belofte ook wel waar kunnen maken.

 

Het reclamebureau verder briefen

Het reclamebureau moet u, uw onderneming en uw producten of diensten héél goed leren kennen. Het is uw taak om het reclamebureau te briefen. Een goed startpunt daarvoor is het doel dat u met bovenstaand grondschema heeft bepaald en de vragen die het bureau u stelt. Tip. Hanteer onze checklist ‘Reclamebureau briefen’ om kostbare tijd te besparen. Ter voorbereiding vult u van tevoren deze checklist in. Het zet u aan het denken, u houdt het bureau ermee scherp én bespaart dure uren.

Download de Checklist ‘Reclamebureau briefen’.

De meeste MKB-ondernemers kiezen een bureau in de buurt. Een bureau dat bij hen in de wijk, dorp of stad gevestigd is en waar ze van andere ondernemers goede dingen van hebben gehoord. Of waarvan ze de eigenaar of een medewerker ergens ontmoet hebben. Uw gevoel bij een kennismakingsgesprek moet natuurlijk goed zijn. Tip. Zit u in een business waarvoor er met name online reclame gemaakt moet gaan worden? Dan ligt een bureau dat is gespecialiseerd in online marketing voor de hand. 

Online of traditioneel? Maar opgelet: veel online marketingbureaus zullen roepen dat de traditionele manier van reclame maken achterhaald is. Maar niets is minder waar. Online reclame kan weliswaar doelgerichter worden ingezet en de resultaten kunnen beter worden gemeten, maar een advertentie in het lokale suffertje kan ook nog steeds heel goed werken. 

Een goed reclamebureau …

  •  … helpt u met stellen van doelen;
  • … bedenkt een plan van aanpak;
  • … maakt voor u een reclameplan;
  • … komt met een mediaplan (welke media passen het beste bij uw doel?);
  • … heeft creatievelingen in dienst om een campagne te bedenken en uit te voeren;
  • … legt u diverse ontwerpen en ideeën voor;
  • … weet waar ze goed in zijn en waar ze minder goed in zijn;
  • … weet welk werk ze aan specialisten uitbesteden;
  • … evalueert tijdens de campagne en stuurt tijdig bij;
  • … enz.

Bent u op zoek naar extra zekerheid? Kies dan een reclamebureau dat lid is van de VEA (vereniging van communicatie-adviesbureaus)  of van IAB Nederland (dé onafhankelijke branchevereniging voor digital advertising en marketinginnovatie). Let op. Dit betekent niet dat bureaus die nergens bij zijn aangesloten geen goed werk zouden kunnen leveren. Vaak betreft het de wat kleinere bureaus die geen hoge contributies willen betalen (resp. € 2.998 en € 2.425 per jaar). 

Als er heel grote budgetten mee zijn gemoeid

Het kan nooit kwaad om met meerdere bureaus kennis te maken. Als er veel geld mee is gemoeid, dan kunt u een pitch, een bureaucompetitie uitschrijven. Maar opgelet… u vraagt heel wat van het bureau. Het kost hun veel tijd en het moet ook de moeite waard zijn. Vaak worden voor de verliezende bureaus de kosten (deels) vergoed. Tip. Gebruik desgewenst de Pitch-code van de VEA. Die bevat vijf uitgangspunten voor een professionele pitch, maar u bent niet verplicht u hieraan te houden.

Download de VEA – pitchcode

https://www.klantvisie.nl/media/VEAPitchode_270820.pdf


Omschrijf altijd eerst het doel van je reclameboodschap op basis van het grondschema uit dit artikel. Om een reclamebureau te briefen, kunt u onze checklist gebruiken.