De Google Marketingtrends van 2022

Online reclame maken

Sinds vijf jaar schrijft Bart Madou over de nieuwste Google Marketingtrends. Wil je weten wat de verwachtingen zijn van alle Googlewijzigingen in 2022?


 

 

The Cookieless Era

Eerder in 2021 kondigde Google al aan om te stoppen met het ondersteunen third-party cookies in Chrome. Dit project met de naam "The Privacy Sandbox" is echter tot nader bericht uitgesteld.  

Contextual targeting

Met Google Ads kunnen advertenties worden getoond die aansluiten bij de interesses van een websitebezoeker. Met contextual targeting worden advertenties getoond die passen bij de website waar de gebruiker zich bevindt.

Stoppen met ETA's

Ook heeft Google aangekondigd de ondersteuning van uitgebreide tekstadvertenties (ETA's) te gaan stoppen. De planning is juli 2022. Responsive zoekadvertenties (responsive ads) zoals op deze website worden dan belangrijker. 

Hagakure werken

Met betrekking tot het beheren van advertentiecampagnes wil Google graag dat er met Google Ads 'Hagakure' gewerkt gaat worden. Kort samengevat komt het erop neer dat je je als adverteerder zo goed mogelijk moet houden aan de 'regels' van Google Ads. 

Denk aan het zo goed mogelijk formuleren van je responsive ads en van je dynamische zoekadvertenties. 

  • Responsive ads: advertenties waarbij je meerdere titels en teksten opgeeft en Google zelf de beste combinatie kiest.
  • Dynamische zoekadvertenties: Google crawlt zelf jouw website en bepaalt zelf de zoekwoorden en daarmee ook de ook advertenties die getoond gaan worden.

 

Beeldextensie krijgen een belangrijkere rol bij google ads

Met beeldextensies kun je beeldmateriaal toevoegen aan een tekstadvertentie (die in de Google zoekresultaat verschijnt). Met dynamische beeldextenties kan Google automatisch afbeeldingen van je landingspagina halen en toevoegen aan je advertentie.  

Nieuw: GA4

Ook Google Analytics heeft een update ondergaan: Google Analytics 4 (GA4) 

Meer weten? Lees de blog van Bart Madou ...