BigDiamonds-voorbeeld

De juwelier BigDiamonds maakte gebruik van direct mailings om zijn klanten te informeren over de nieuwste collectie juwelen en edelstenen. Zeker de koopjesperiode is belangrijk voor een juwelier, maar ook andere data. Zoals bijvoorbeeld verjaardagen. Dus breidde hij zijn traditionele mailings (kerstperiode, Pasen, communies, moederdag, enz.) uit met een gepersonaliseerde mailing net voor de verjaardag van zijn klanten (zowel naar de jarigen als hun partners of familieleden waarvan hij informatie had verzameld).

Met succes. Hij selecteerde de meest kansrijke prospects en deed hun een passend aanbod. Waaronder het voorstel van een cadeaubon die de familie aan de jarige kon schenken. Wie een cadeaubon ontving, gaf immers vaak meer uit dan het bedrag van de cadeaubon. 

Hoe komt u dit te weten?

Allereerst heeft u zelf een belangrijke bron van informatie over uw eigen klanten: uw garantieformulieren. Vraag naast de gewone gegevens ook de geboortedata van uw klanten. Zo kunt u zelf uw klanten selecteren: wie al aangekocht heeft voor meer dan x bedrag kan dan in aanmerking komen.

Met een kort briefje of een kaartje feliciteert u de jarige. Intussen kunt u hem wijzen op speciale aanbiedingen in uw zaak of op uw gamma speciale verjaardagsproducten.

Ook bedrijven gespecialiseerd in adressenbestanden hebben informatie over de leeftijd van consumenten. En heeft u niet de juiste geboortedata, dan kunt u inspelen op periodes in het leven van uw klanten. Zo zijn 30- tot 40-jarigen de ideale doelgroep om aan pensioensparen te beginnen. Of bieden de adressen van jonggehuwden een goede gelegenheid om uw producten voor te stellen.

Maar opgelet, want tegenwoordig moet u voldoen aan de AVG, de Algemene Verordening Gegevensverwerking. Vraagt u uw klanten om persoonlijke gegevens zoals geboortedatum en e-mailadres, laat ze dat dan zelf invullen op een klein formuliertje, waarop u duidelijk aangeeft dat de klant toestemming geeft om van tijd tot tijd een (commercieel) e-mailbericht te sturen.

Ook bedrijven verjaren

Bedrijven hebben namelijk een oprichtingsdatum die u kunt inzien in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Vaak weten bedrijfsleiders dit zelf niet meer zo goed en kunt u hen met een goede boodschap hierop wijzen:

‘Geachte heer, uw bedrijf is jarig en dat willen wij niet zomaar onopgemerkt voorbij laten gaan. Wij hebben voor u een leuk geschenkje klaar. Als u een kwartiertje van uw tijd vrijmaakt, kom ik u dit graag overhandigen en kan ik u onze producten even kort aan u voorstellen.’

Ook producten
Ook de verjaardag van producten is een goede gelegenheid om uw klant hieraan te herinneren. Een optiekzaak stuurt een kaartje naar zijn klanten met de boodschap:

‘Uw bril is jarig. Beste klant, weet u wel dat het al één jaar is dat u een nieuwe bril heeft? Een uitgelezen moment om eens langs te komen. Na een jaar heeft hij al heel wat meegemaakt en kunnen wij hem weer eens mooi rechtzetten of wat beter aanpassen. Geheel gratis uiteraard. Of is uw gezichtsscherpte aan het afnemen? Ook dan kunnen wij u verder helpen met een extra oogcontrole. P.S. De zomer komt eraan en we hebben prachtige zonnebrillen. Voor weinig geld plaatsen wij er aangepaste glazen in zodat u ook bij lekker zonnig weer alles scherp in het oog kunt houden. Tot binnenkort.’

In enkele zinnen wordt de klant hier heel vriendelijk uitgenodigd om eens langs te komen en wordt hij geprikkeld om kennis te maken met andere producten. Een heel eenvoudige en effectieve manier om contact te houden met de klanten.

Verjaardagen - ook van bedrijven en producten - of andere feestdagen zijn uitgelezen momenten om uw prospects en klanten te benaderen met een aangepast aanbod.

Afbeelding van Pexels via Pixabay