Je wilt je doelgroep een kijkje in je keuken laten nemen en plaatst daarom goede tips op je website. Dat doe je in de vorm van teksten, afbeeldingen, whitepapers, enz. Dat is wat we content noemen; de inhoud van de website. Hiermee wil je meer websitebezoekers en uiteindelijk meer klanten realiseren. We noemen dat content marketing.
Google is altijd in beweging. Google ontwikkelt continue en focust zich altijd op de beste gebruikerservaring en natuurlijk op het verdienmodel. Voor jou als ondernemer of voor de SEO-specialist betekent dit dat je altijd op je hoede moet zijn voor de laatste verandering en trends op het gebied van SEO-technieken en eventueel veranderende algoritmes van Google.
Duplicate content. Door al deze verandering ontstaat er nogal eens wat verwarring en gaan er verschillende theorieën de ronde over tal van onderwerpen. Over zogeheten duplicate content (ofwel dubbele inhoud of plagiaat zelfs) bestaat bijvoorbeeld nogal wat verwarring, want is dit nou juist een efficiënte manier van werken of is het een probleem en moet het voorkomen worden om het beste uit je rangschikking te halen?
Intern … Dubbele inhoud oftewel duplicate content, is een situatie waarin er op twee of meerdere webpagina’s dezelfde of bijna dezelfde inhoud gepubliceerd is. Als de pagina’s onderdeel vormen van dezelfde website dan spreken we ook wel van interne duplicate content.
… en extern. Het is echter ook zeer goed mogelijk dat pagina’s een dubbele inhoud hebben, maar niet bij dezelfde website horen. In dit geval hebben we het dan over externe duplicate content.
Als er sprake is van interne duplicate content binnen jouw website, dan is het aan te raden om dit sowieso aan te passen. Niet zozeer omdat je hiermee duplicate content hebt, maar des te meer omdat je hiermee een onderlinge concurrentie tussen pagina’s teweegbrengt. Je wilt natuurlijk dat de beste pagina naar voren komt bij een bepaalde zoekopdracht. Als pagina’s deels gelijk zijn en ook dezelfde zoekwoorden bevatten moet Google gaan kiezen en kan het een averechts effect hebben op het beoogde resultaat.
CopyScape. Met Copyscape kun je met name eventuele plagiaat vinden op het web. Met de gratis versie krijg je de top 10 resulaten te zien. Wil je meer dan moet je credits kopen voor CopyScap Premium. Je betaalt 3 credits voor het checken van de eerste 200 woorden en vervolgens 1 credit voor alle volgende 100 woorden. Wat een credit kost is niet helemaal duidelijk. Daar kom je pas achter als je ze gaat aanschaffen.
Siteliner. Wist je dat dezelfde makers ook Siteliner? Dit is een kosteloze tool, specifiek om interne duplicate content mee op te sporen.
De valkuil van duplicate content is zeer makkelijk om in te stappen. Vooral in de online retail, waarbij verschillende artikelen tot dezelfde productgroep behoren, is het soms lastig om uniek te blijven. Vooral voor webshops is dit een veelvoorkomende uitdaging.
Het lastige is dat Google niet heel specifiek is met betrekking tot hoeveel inhoud hetzelfde mag zijn, voordat dit een negatief effect heeft op de ranking. Geruchten in de SEO gemeenschap zeggen dat de scheidingslijn ongeveer rond de 70% procent ligt. Dus elke pagina moet tenminste 70% uniek zijn. Maar deze theorie is door geen enkele Google medewerker ooit bevestigd, dus neem het met een korreltje zout. Het is dan ook soms maar beter om het zekere voor het onzekere te nemen.
In het geval van externe duplicate content kan de oorzaak natuurlijk van twee kanten komen. Het kan zijn dat deze bij jezelf ligt, omdat je bijvoorbeeld informatie van derden hebt overgenomen en op je eigen site hebt gezet.
Het klinkt enigszins negatief om content te kopiëren, maar er zijn tal van voorbeelden te bedenken, waarbij er legitieme redenen zijn om dit te doen. Je kan hierbij bijvoorbeeld denken aan het kopiëren van een persbericht. Ook in het geval van productteksten kan het voorkomen dat je onbedoeld content overneemt of anderen dit bij jou doen. Om dit te voorkomen kiezen steeds meer webshops ervoor om hun eigen copy- en content schrijvers in de hand te nemen.
Fabels … Zoals eerder aangegeven bestaat er nogal wat verwarring over wat wel en niet goed is voor de rangschikkingen in de organische zoekresultaten van Google. Duplicate content wordt over het algemeen benaderd alsof dit per definitie slecht is voor je SEO, terwijl dit vaak niet het geval blijkt.
Het is een fabel dat je voor duplicate content gestraft wordt en dat de website als geheel naar beneden wordt geduwd in de rangschikking door Google.
Dit gebeurt er wel. Wat er wel gebeurt, is dat de dubbele content verwarring zaait bij de zoekmachines en deze de pagina’s niet goed kan onderscheiden en indexeren. Dit is niet meer dan logisch, want Google kan natuurlijk op basis van duplicate content niet bepalen wat de meest relevante website is om als eerste te ranken. Als je dus een lagere rangschikking hebt of mindere resultaten bereikt vanwege duplicate content dan is dit de reden en niet een door Google gegeven straf.
Reden voor lage score maakt wél verschil. Nu zal je misschien denken dat dit niet uitmaakt, omdat het beide negatief is voor de SEO, maar het kan wel degelijk een verschil maken in hoe je het probleem verhelpt. Aanpassingen vanwege een straf liggen vaak net even wat complexer dan een aanpassing die je moet maken vanwege duplicate content.
Het is belangrijk om te weten dat duplicate content een negatieve uitwerking op je SEO performance kan hebben, maar dat dit niet betekent dat je onvindbaar wordt. Het is de indexering die het negatieve effect met zich meebrengt.
Als je twee pagina’s met duplicate content hebt dan kunnen deze verkeerd geïndexeerd worden, waardoor de minder relevante pagina hoger staat dan de ander. Dit betekent echter niet dat de ander verdwijnt uit de zoekresultaten. De afweging die Google maakt met betrekking tot het prioriteren van de pagina’s met dubbele content hangt af van en aantal zaken.
In sommige gevallen kijkt Google naar het originele artikel dat als eerste geplaatst is. Er zijn echter ook situaties waarbij het niet originele artikel eerder verschijnt. Dit kan dan bijvoorbeeld te maken hebben met de gebruiksvriendelijkheid voor onder andere mobiele gebruikers.
Een ander punt is autoriteit. Stel, je publiceert eerst een artikel op je eigen interieur-webwinkel. Later bied je dan datzelfde artikel aan bij VT Wonen; een prominente publicatie in de wonen sfeer. Dan kan het zijn dat Google het artikel op VT wonen voortrekt omdat VT in de betreffende branche een bekende autoriteit is.
Dit kan enigszins voorkomen worden met een zogenaamde ‘rel canonical tag’. Dit is een stukje code die Google expliciet verteld wat het originele artikel is. Maar dan moet de derde partij waar het artikel opnieuw gepubliceerd wordt, wel op propere wijze daar gebruik van maken. En dan nog, hebben we gevallen gezien in de praktijk waarbij Google daar lak aan heeft, want een canonical tag is een aanbeveling, NIET een gebod. Dus Google mag het negeren en als zij reden daartoe ziet zal de zoekmachine dat zeker doen.
Het uittekenen van je website en het opnieuw categoriseren kan helpen bij het voorkomen van duplicate content. Gespecialiseerde copy- en contentwriters helpen ook bij het voorkomen van duplicate content.
Dit gastartikel is geschreven door Romano Groenewoud, werkzaam als SEO specialist MKB onder de alias ‘SEO Geek’.
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay