Guerilliamarketing - voor en door iedereen

Guerilliamarketing - Top 100 van Reclame-ideeën

De reclametips van deze website zijn voor vrijwel ieder bedrijf toepasbaar. Het ene idee past voor uw bedrijf misschien beter dan het andere, maar de tips zijn algemeen van aard en voor iedereen kopieerbaar. Er is echter ook nog iets dat marketeers ‘guerrillamarketing’ noemen. Dit zijn reclameacties die zó opvallend, verrassend, uniek en vaak sympathiek zijn, dat ze daardoor vaak de kranten halen, zodat u gratis extra publiciteit krijgt.

Guerrillamarketing hoeft niet duur te zijn

U moet het vooral zoeken in creativiteit. Vaak zijn het dan ook professionele reclamebureaus die deze acties verzinnen, maar door een brainstorm met vrienden of collega’s te organiseren, kunt u misschien voor uw bedrijf ook wel iets opvallends verzinnen. Denk dan vooral niet binnen de bestaande kaders. Doe het gek. Doe het anders. Om u te inspireren, noemen we aantal voorbeelden.

Gele kabouters in de stad

Parlino 01.jpg

Parlino plaatste grote gele tuinkabouters in verschuillende steden. Verder niets. De kabouters verdwenen weer en daarna volgde deel twee van de campagne: posters met de tekst “Kabouters bestaan. Gratis bellen bestaat ook.”

Had je nu maar een TomTom

U kent de stadsplattegronden wel met de pijl “U staat nu hier.” TomTom plakte er transparante stickers op, waardoor het leek of de tekst van de pijl was uitgebreid. “U staat nu hier (omdat u geen TomTom heeft).”

De maffia rukt op

De Amerikaanse tv-serie ‘The Sopranos’ zocht naar een manier om veel kijkers op de komst van de eerste aflevering te wijzen. Ze gebruikten er de ‘yellow cabs’ in New York voor door uit de achterklep een (plastic) arm te laten bungelen. Dat valt op!

Kassa!

Dirk van den Broek zette regelmatig een grote rode vrachtwagen voor de deur van Albert Heijn-filialen. Klanten die net bij Albert Heijn hadden afgerekend, konden in deze ‘Kassamobiel’ opnieuw hun boodschappen laten scannen om te ontdekken hoeveel goedkoper Dirk was.

Vreemde handen

De leiding van de Brusselse luchthaven besloot de bezoekers bewust te maken van het feit dat zij op elk moment gerold kunnen worden. Dit werd gedaan door het inhuren van zakkenrollers die een kunsthand met de tekst: “This hand just slipped into your bag” bij onoplettende bezoekers in de tas stopten.

Deze gaan wel héél lang mee

Batterijfabrikant Duracell plakte in Azië grote stickers op de achterzijde van auto’s. Stickers van twee batterijen, zoals u ze naast elkaar ziet in veel elektrische apparaten. Zo leek het alsof de auto’s op twee Duracell-batterijen liepen.

In je hemdje staan

Suit Supply is een Nederlandse winkelketen die herenpakken maakt en verkoopt. Enkele winkels zijn langs de snelweg te vinden. De link was snel gevonden. Een aantal aantrekkelijke heren in boxershort, lange sokken en keurige leren schoenen en een bord ‘Suit Supply’, alsof ze staan te liften om naar de winkel gebracht te worden.

Uw eigen parkeerplaats

ING Car Lease heeft op de Zuidas in Amsterdam op verschillende plaatsen parkeerplaatsen gemarkeerd. De 50.000 mensen die in de omgeving van de Zuidas werken, zagen ’s ochtends overal “Niet parkeren, gereserveerd voor klanten van ING Car Lease” op de grond staan. Opvallend en niet schadelijk voor het milieu, zoals velen dachten. Het beeld werd zelfs gemaakt door de straat schoon te spuiten; de vervuilde delen bleven donker, de schoongemaakte ‘parkeerplek’ aanduiding werd lichter. Na enkele weken was de aanduiding niet meer zichtbaar, doordat het gehele wegdek weer vervuild was.

Profiteren van een staking

Carfree Leasing & Rentals greep de staking in het streekvervoer mei/juni 2008 aan om de aandacht op zichzelf te vestigen. Zij beplakten de reizigersinformatie in de bushokjes met reclame voor het huren van een auto. Een goedkope actie die door zijn actualiteit bijzonder opviel. Overigens waren de posters uiteraard eenvoudig te verwijderen, zodat reizigers de vertrektijden van de bussen wel weer konden zien toen de bussen weer gingen rijden.

U hoeft niet altijd een prijs te winnen

Maar guerrillamarketing hoeft nou ook weer geen reclameprijs te winnen. Zolang het maar effectief is. Zo hing een kleine meubelzaak, gespecialiseerd in grenen meubels, een lantaarnlichtbak op in de straat van een zeer grote meubelzaak die enorm veel bezoekers trekt. Daar hebben ze nooit de krant mee gehaald, maar het werkte wel.

Fleur, die al een paar jaar een bloemenwinkel heeft

Zij leverde bij grote bedrijven twee weken achter elkaar een groot bloemboeket. De derde week belde ze met de boodschap: “U heeft nu twee weken bloemen van mijn bedrijf ter kennismaking gekregen. Graag wil ik dit tegen een alleszins redelijk tarief voor u voortzetten. Wat denkt u ervan om wekelijks verse bloemen te krijgen voor bij de receptie of op de directiekamer? Daarvoor kunt u een voordelig bloemenabonnement nemen. En natuurlijk kan ik ook voor bloemen zorgen bij jubilea, feesten, en dergelijke.”

Een winkelier die lege cd’s en inktcartridges verkoopt

Hij zit in een zijstraatje in het centrum. Er komt maar weinig winkelpubliek langs zijn winkel. Daarom parkeert hij zijn auto in de hoofdstraat. Boven op de auto legt hij een grote opblaasbare inktvis. De tentakels hangen over zijn auto. En daar tussenin staat een bord met een grote pijl die naar zijn winkel wijst. De link tussen zijn producten en de inktvis is niet helemaal duidelijk. Maar het valt wel op en sindsdien krijgt hij veel meer klante.

Een slijperij en zijn balie

Een slijperij zet op zijn balie (waar alle te slijpen materialen worden ingeleverd en opgehaald) iedere week een nieuwe aanbieding. Die bedenkt de bedrijfsleider zelf en de secretaresse print dit even uit. En een lunchroom die bij de ingang ook een soort winkeltje heeft maakt reclame op de balie bij de kassa met een digitaal fotolijstje. Om de ca. 20 seconden verschijnt daar een nieuw plaatje op. Foto’s met tekst. En met iedere maand een andere aanbieding. Er is niet een wachtende klant die dit niet ziet. Een slimme vorm van narrowcasting zullen we maar zeggen. Dat is een vorm van reclame maken via de tv, maar dan de tv die in de winkel of in de groothandel staat.

Garcia's billboard

Een voortreffelijke en heel succesvolle campagne van een Ierse pub in Buffalo (VS). Must see!