Samen reclame maken

Branding - Top 100 van Reclame-ideeën

Samen reclame maken

Een manier om goedkoop reclame te maken is door het samen met anderen te doen. Dat kan door samen een advertentie te plaatsen in landelijke, regionale of lokale kranten, in vakbladen, enz. U bespaart op ontwerp- en plaatsingskosten. Maar er zijn ook andere, op het eerste oog minder voor de hand liggende mogelijkheden.

Idee 1. Deel over en weer flyers of coupons uit

Personen of bedrijven die in uw bedrijf interesse hebben, hebben wellicht ook interesse in producten of diensten die aanvullend zijn op dat wat u aanbiedt. Bent u een tekstschrijver, dan hebben uw klanten wellicht ook interesse in een grafisch vormgever. Verkoopt u schoenen, dan zijn klanten ongetwijfeld ook geïnteresseerd in een voordelige schoenmaker. Of, iets breder gezien, in kleding of kledingaccessoires. Ga eens na welke producten of diensten aanvullend op die van u kunnen zijn. Vervolgens kunt u contact leggen met deze aanbieders, die overigens uiteraard niet met u moeten concurreren.

Hoe vindt u ze? Bent u een winkelier dan is het vrij eenvoudig een andere winkelier te vinden en te benaderen. Misschien zit hij wel bij u op de hoek. Binnen business-to-business bent u vaak minder aan een locatie gebonden en kunt u zelfs samenwerken met een aanbieder die wat verder weg van u gevestigd is. Google helpt met het vinden van bedrijven waarmee u kunt samenwerken.

De invulling is heel eenvoudig. Hoe u de samenwerking invult, is aan u. U kunt uw klanten bijvoorbeeld aanschrijven met de boodschap dat u nu nóg meer service biedt. U heeft namelijk een aanvullend product gevonden dat men ook nog eens met korting kan kopen! Maar u kunt het bijvoorbeeld ook houden op het over en weer uitdelen van flyers of folders, bijvoorbeeld door ze op de toonbank of in een display in de hal van uw kantoor te verspreiden.

Idee 2. Maak een themaplattegrond

Bevindt uw zaak zich niet in een hoofdstraat met veel doorlopend publiek? Of biedt u producten aan die andere ondernemers bij u in de buurt ook aanbieden of waarop zij aanvullingen hebben? Dan kunt u samen met andere winkeliers of organisaties een themaplattegrond maken. Bijvoorbeeld met een kledingroute door uw stad. Met de leukste cadeauwinkels van uw dorp. Met de leukste fietsroutes (en fietszaken) in uw omgeving. Of met alle zaken die iets met feesten te maken hebben, van zaalaanbieders tot ballonverkopers en kledingverhuurders. Alles kan!

Het werkt heel eenvoudig. Teken een plattegrond of gebruik een bestaande en markeer daarop de winkels (of verenigingen of andere organisaties) waarmee u de plattegrond aanbiedt. Zet daarnaast of op de achterzijde een adreslijst, bijvoorbeeld met de specialisatie van iedere aanbieder. Uiteraard kunnen er ook logo’s bij worden gezet. En misschien zelfs aanbiedingen? Een grafisch vormgever kan deze kaart voor u samenstellen en laten drukken. Hoe meer partijen meedoen, hoe hoger de oplage kan worden en hoe lager daardoor de kosten per deelnemer worden. Als u het goed doet, betaalt u niet meer dan een paar cent per plattegrond!

Hoog bereik, lage kosten. Uiteraard zorgt iedere deelnemer ervoor dat de plattegronden vervolgens verspreid worden. Bijvoorbeeld door ze op de toonbank te leggen, aan klanten te sturen of door ze bij iedere aankoop mee te geven. Klanten zullen deze actie zonder meer op prijs stellen, omdat u hun een overzicht geeft van aanbieders in hun interessesfeer. U en alle andere deelnemers profiteren, omdat u gezamenlijk reclame maakt. Zo heeft u een groot bereik en maakt u minimale kosten. Misschien is het een idee er vier per jaar uit te brengen met steeds wisselende aanbiedingen of kortingscoupons? De mogelijkheden zijn grenzeloos!

Idee 3. Ontwerp met de lokale horeca een placemet

Als u uit eten gaat, praat u eerst even bij. Dan neemt u de menukaart door, bestelt en … wacht tot de bestelling wordt geserveerd. Die wachttijd kunt u optimaal benutten. Zeker weten dat als er een papieren placemat op tafel ligt, deze gezien én uitvoerig gelezen wordt. Die placemat kunt u maken, samen met andere bedrijven. Zo zorgt u ervoor dat ú gezien wordt.

Bekijk met wie u kunt samenwerken. Een placemat biedt uiteraard een beperkte reclameruimte. Het restaurant zal erop vermeld willen worden en er moet een centrale afbeelding opkomen die er mooi en verzorgd uitziet. Een placemat met alleen bedrijfslogo’s en kortingscoupons zal niet alle horecagelegenheden aanspreken. Ga daarom eens met een grafisch vormgever rond de tafel en kom tot een aansprekend basisontwerp. Dan heeft u iets dat u de lokale horeca kunt laten zien. Misschien kunt u vooraf ook al met enkele bedrijven praten die op de placemat worden vermeld. De kosten voor het ontwerp kunt u dan direct delen.

Waarom zou een restaurant dit willen? Toegegeven, een restaurant met drie Michelinsterren zal niet staan te popelen om medewerking te verlenen aan uw idee. Maar als het een restaurant is waar veel vrachtwagenchauffeurs komen, dan vinden ze het wellicht wél interessant als u placemats biedt met bedrijven die voor deze doelgroep interessant zijn. Werkt u samen met een lunchroom waar veel winkelend publiek ’s middags een broodje eet, dan is de kans van slagen groot als lokale winkels op de placemat staan vermeld, wellicht zelfs met een aanbieding. Uiteraard biedt u de placemats gratis aan bij de restaurants (u en de andere deelnemende bedrijven dragen de opmaak- en drukwerkkosten) en bedrukt u de placemats met de bedrijfsnaam van het restaurant. Ook kostenbesparing kan dus een reden voor de horeca zijn om deel te nemen aan uw project. De basis van succes is dat iedereen ervan profiteert. U kunt dus altijd starten door met een aantal ondernemers aan tafel te gaan. Uiteraard in een lokale horecagelegenheid.

Idee 4. Zoek grote bedrijven op

Ieder bedrijf heeft tegenwoordig te maken met de krapte op de arbeidsmarkt. Om aantrekkelijker te worden, bieden ze dan ook graag secundaire arbeidsvoorwaarden. Een auto van de zaak valt daarbij al lang niet meer op. Maar ieder kwartaal een gratis etentje, uitnodigingen voor speciale koopavonden, korting bij de sportschool of een autowasservice op kantoor vallen wél op. Diensten of producten die ú aan kunt bieden. En het grote voordeel is dat u er direct vele honderden mensen mee bereikt als u de iets grotere bedrijven in uw omgeving benadert.

Een aanbod is snel bedacht. Heeft u een restaurant, bedenk dan een snelservice voor directeuren die vlot willen vergaderen en daarna de weg weer op willen. Of geef korting op de lunch voor medewerkers. Heeft u een kledingwinkel, dan kunt u korting bieden met een speciale bedrijfskaart of kun u speciale koopavonden organiseren. Misschien een voorverkoop van de nieuwste collectie? Of monsters of kledingstukken met kleine schoonheidsfoutjes? De enige voorwaarde is dat u iets biedt waar mensen regelmatig iets aan hebben. Verkoopt u bijvoorbeeld tuinmeubels, dan is het voor een bedrijf een aardigheidje om de medewerkers korting te bieden (of bijvoorbeeld gratis transport), maar niet meer dan dat. Kunnen de medewerkers doorlopend van uw aanbod profiteren, dan wordt het een echte secundaire arbeidsvoorwaarde. Overigens wil dat uiteraard niet zeggen dat u het niet bij het bedrijfsleven hoeft te proberen als u slechts een éénmalig aanbod heeft.

Wie moet u benaderen? Als het gaat om secundaire arbeidsvoorwaarden, dan is de eerste gedachte om contact op te nemen met de afdeling personeelszaken. Dat kunt u dan ook zeker proberen. Maar waarom vraagt u niet naar de afdeling marketing of verkoop? Over het algemeen zijn dit afdelingen waar creatieve geesten werken én zijn het afdelingen die veel geld uitgeven en daardoor intern vaak een wat slechter imago hebben. Met uw aanbod kunnen zij een wit voetje halen binnen de organisatie. En wat houdt u tegen om het alsnog bij personeelszaken te proberen als marketing niet toehapt? Laat u vooral niet te snel uit het veld slaan. Bij grote bedrijven werken veel mensen. Heeft de een geen interesse in uw aanbod, dan kan een collega het wellicht wel hebben.

Let op. Zorg er in ieder geval voor dat het bedrijf dat u benadert geen kosten hoeft te maken en er geen werk aan heeft. Bedenkt u een klantenkaart, zorg dan dat u deze al heeft en dat u de namen van de medewerkers (of alleen de bedrijfsnaam) er bijvoorbeeld op print. Als u bedrijven opzadelt met extra werk en kosten, verlaagt u daarmee uw slagingskans aanzienlijk. Eenvoud voor het bedrijf en een aantrekkelijk en doorlopend aanbod voor medewerkers zijn dé grote succesfactoren.

Idee 5. Profiteer van de lokale horeca

Het voordeel (voor u) van de horeca is dat het als het gaat om reclame, deze niet ‘vluchtig’ is. Mensen gaan een half uur op het terras zitten met een drankje. Ze trekken een paar uur uit voor een maaltijd. Of ze verblijven zelfs een weekend of week in een hotel. Als u uw boodschap dus in de lokale horeca kun presenteren, kunnen bezoekers er niet omheen. Het idee van de placemat is één mogelijkheid. Maar er zijn nog veel meer kansen voor uw bedrijf.

Enkele ideeën. Heeft u een diamantslijperij? Sponsor dan het toilet van een (of meer) horecagelegenheden in de buurt. ‘Dit toilet glanst als een diamant en wordt u dan ook aangeboden door…’ U betaalt de reinigingskosten en mag in ruil daarvoor een reclameposter ophangen (eventueel ingelijst, zodat het netjes staat). Het restaurant of de bar heeft minder kosten en u werkt aan uw naamsbekendheid. Zo kan de lokale bloemenzaak bloemen op alle tafels sponsoren (hang er een visitekaartje aan!). Het kan al zo eenvoudig zijn dat u flyers mag achterlaten in ruil voor flyers van het restaurant in uw zaak. Ook hier geldt ‘the sky is the limit’. Deze manier van werken is dan ook populair bij veel merkfabrikanten als Heineken, Coca Cola en Magnum/Ola (ga maar eens na waar de parasols en plastic kuipstoeltjes vandaan komen). Waarom zou u dat dan niet kunnen?

Tip. De basis van succes is dat u én de horecagelegenheid ervan profiteren. Meestal zal het voordeel voor de horeca te vinden zijn in kostenbesparingen. Bedenk dus eens welke kosten er worden gemaakt en welke u voor uw rekening kunt nemen in ruil voor reclame. Of nog eenvoudiger: vraag de eigenaar waarmee u hem kunt helpen?

Idee 6. Deel uw etalage of showroom

Reclame maken in de etalage

Het maken en bijhouden van een aantrekkelijke etalage of showroom is best lastig. En misschien heeft u niet eens regelmatig iets nieuws dat u kunt vertonen om voorbijgangers of bezoekers een beetje afwisseling te bieden. Werk dan samen. U kunt etalages delen, maar u kunt bijvoorbeeld ook gezamenlijk een etaleur inhuren.

Samen etalages of showrooms delen. Met enige fantasie is het voor ieder bedrijf mogelijk een etalage of showroom gemeenschappelijk aan te kleden. In het lokale kinderspeelparadijs kan een speelgoedwinkel een hoek inrichten. De speelgoedwinkel geeft het speelparadijs dan een mooie plek in de eigen etalage. In de showroom van een fabrikant van tuinbouwmachines kan een leverancier van tuinzaden of een hoveniersbedrijf prima een plek krijgen, en omgekeerd. Kunt u niets bedenken of wil niemand met u samenwerken? Dan kunt u ook een lokale kunstenaar uitnodigen om werk tentoon te stellen. U biedt iets nieuws, waardoor bezoekers toch weer even aan u denken.

Of deel alleen de kosten. U kunt de samenwerking ook beperken tot het delen van kosten. Een professionele etaleur rekent een behoorlijk tarief. Maar als hij of zij in één keer meerdere naast of vlakbij elkaar gelegen etalages kan inrichten, krijgt u wellicht korting. Zo kunt u ook etalagematerialen delen. Heeft u de takken, vazen, poppen of banieren een maand in de etalage gehad, dan kunt u deze doorgeven aan een collega-bedrijf waarmee u samenwerkt. Met wat mixen en matchen heeft dat bedrijf dan weer een totaal nieuwe uitstraling, terwijl de kosten minimaal zijn. U doet uiteraard hetzelfde met de materialen van het bedrijf waarmee u ruilt. Misschien kunt u zelfs een poule van een bedrijf of vijf maken?

Tip. Staat er een pand leeg bij u in de buurt? Vraag de verhuurder of verkoper dan of u de etalage mag gebruiken totdat er een nieuwe eigenaar is. Misschien kan dat zelfs gratis; u houdt de etalage immers netjes en schoon, waardoor het pand aantrekkelijk blijft voor nieuwe huurders of kopers. Richt de etalage in zoals u wilt en zet er duidelijk bij waar uw zaak zich bevindt. Of verwijs naar uw webshop als u deze heeft?

Idee 7. Beveel elkaar aan

Stel uzelf eens de vraag wie er voor of na uw levering van producten en diensten nog meer een leverende partij bij uw klant is. Bouw met deze partijen een partnership op om samen meer nieuwe klanten te winnen. Elkaar omzet bezorgen is in sommige bedrijfstakken al heel gebruikelijk. Veel aannemers werken bijvoorbeeld samen met vaste loodgieters en elektriciens. Dat kunt u ook!

Enkele ideeën. Een automatiseerder kan een installateur aanbevelen voor het leggen van de nodige kabels. Een stoffeerder kan samenwerking zoeken met een antiekzaak, een zaak in tweedehands goederen of met een stoffenzaak. Als leverancier van sporttoestellen kunt u op zoek gaan naar leveranciers van sportvloeren. Als bij een nieuwe sporthal een sportvloer gelegd moet worden, is de aanschaf van nieuwe sporttoestellen immers niet onwaarschijnlijk. En waarom zou een marktkoopman die stof verkoopt niet een bordje ophangen met “Zoekt u een stoffeerder voor uw meubels? Informeer hier!”

Waar vindt u samenwerkingspartners? U weet zelf wel welke producten of diensten van derden bij u aansluiten. Zet ze op een rijtje, met de nodige informatie erbij. Schrijf erachter wie u kent en of u een goed gevoel heeft bij dit bedrijf. Dan houdt niets u tegen om eens een balletje op te gooien. Kijk eventueel eens in de ledenlijst van uw branchevereniging of u iemand tegenkomt waarvan u denkt dat samenwerking mogelijk is. Of bezoek een vakbeurs op uw vakgebied waar u inspiratie kunt opdoen.

Tip. Mond-tot-mondreclame is volgens experts nog altijd de beste manier van reclame maken. Uw klanten kunnen u aanbevelen, maar waarom zouden u en uw collega-ondernemers elkaar niet kunnen aanbevelen? Mond-tot-mondreclame komt altijd objectief en geloofwaardig over.

Idee 8. Zoek samen nieuwe klanten

Bedenk samen met een collega-ondernemer eens een actie die eigenlijk bestaat uit twee acties die bij elkaar passen en elkaar goed aanvullen. Als u dan samen reclame maakt, bespaart u flink op de kosten.

Een voorbeeld. Neem bijvoorbeeld een groenteboer en een slager. Zij kunnen een eenvoudig A4’tje maken en huis-aan-huis verspreiden. Het ene bedrijf krijgt de voorkant, het andere de achterkant. De groenteboer maakt reclame voor Hollandse asperges die in de aanbieding zijn, eventueel aangevuld met andere aanbiedingen. Hij schrijft daarbij een roerbakrecept voor asperges met de tip dat ze extra lekker zijn met beenham. 

De slager doet zijn aanbieding op de andere zijde. Uiteraard is het geen toeval dat juist de beenham in de aanbieding is. Misschien met extra sauzen voor asperges?

Zorg dat producten aansluiten en inspireer. Een actie als deze is succesvol om twee redenen. Op de eerste plaats sluiten ze bij elkaar aan: asperges en beenham.


De groenteman maakt reclame voor de slager en andersom. Op de tweede plaats brengt een actie als deze klanten op het idee om asperges en beenham op een andere manier dan normaal klaar te maken. Daardoor neemt het aantal gebruiksmomenten toe. Ideaal voor de bakker en de visboer die samen een speciaal broodje haring, makreel of zalm aanbieden. Of voor de schoenenzaak en de schoenmaker. Grote kans dat het ook iets is voor uw bedrijf!