Reclame maken op Facebook

Online reclame maken - Social media

Adverteren op Facebook lijkt voor veel mkb-ondernemers iets van ver van mijn bed. Iets voor alleen grote bedrijven. Niets is minder waar. U vindt hier wat zinvolle basisinformatie.

Algemeen

Facebook is veruit het meest gebruikte ¬sociale medium ter wereld. Er zijn wereldwijd 1,39 miljard maandelijkse gebruikers, waarvan er bijna 890 miljoen dagelijks actief zijn. Gemiddeld brengt men 8 tot 9 uur per maand op Facebook door. Op een gemiddelde dag delen deze gebruikers 6 miljard likes uit, worden er 350 miljoen foto’s geüpload en worden er 10 miljard Facebook-berichten verstuurd. In Nederland zijn er 9,6 miljoen gebruikers.
Uiteraard kunt u op Facebook berichten plaatsen, maar u kunt er ook gericht adverteren. Facebook helpt u online met het opzetten van een advertentiecampagne. U volgt de volgende stappen:

Stap 1. maak uw campagne;
Stap 2. maak uw advertentieaccount;
Stap 3. maak uw advertentieset;
Stap 4. maak uw advertentie;
Stap 5. controleer en plaats uw bestelling (zoals Facebook dat noemt).

Op Facebook Business vindt u meer informatie, zoals de Ads guide.

Een campagne aanmaken

U bepaalt de doelstelling van uw advertentiecampagne door te kiezen uit o.a. een van de volgende doelstellingen:

  • mensen naar uw website trekken;
  • conversies op uw website promoten (bijv. betalingen, leads genereren, enz.);
  • uw berichten en pagina promoten;
  • eigen apps (applicaties) promoten;
  • uw merk-/naamsbekendheid vergroten;
  • mensen naar uw winkel trekken; of
  • evenementen promoten.

De doelstelling kiezen kan alleen als u uw doelgroep kent en u weet of deze ook op Facebook actief is. Facebook geeft uw campagne een naam die u nog kunt aanpassen.

Een advertentieaccount aanmaken

Een advertentieaccount betreft uw ondernemingsgegevens, maar kan ook een stap verdergaan, zoals het bepalen van accountgroepen, enz.

De juiste doelgroep bepalen

Hoe beter u definieert wie uw advertentie te zien moet krijgen en moet kunnen lezen, hoe efficiënter u werkt. U heeft tenslotte niets aan mensen die niet tot uw doelgroep behoren terwijl u wel voor de advertentie moet betalen.
U kunt de doelgroep defi¬niëren op basis van o.a. demografische gegevens, zoals locatie (land, provincie, plaats, postcode), leeftijd, geslacht en taal en op basis van interesses, online gedragingen, enz.

Het budget bepalen

Nadat u zo goed mogelijk de doelgroep heeft bepaald, bepaalt u nu uw beschikbare budget.
Dat kan op twee manieren:

1. een bedrag per dag. Door een maxi¬mum¬bedrag per dag te bepalen en een vaste looptijd (aantal dagen), geeft u nooit meer geld uit dan dat u van plan bent;

2. een totaalbedrag. Ook hier bepaalt u een vaste looptijd, maar als het budget is opgebruikt, stoppen de advertenties.

Wat is het tarief? U betaalt in feite voor elke keer dat uw advertentie getoond wordt, maar u kunt er ook voor kiezen om te be¬talen voor elke keer dat er op uw advertentie wordt doorgeklikt (cost per click of ‘CPC’). Bekijk goed wat de prijzen voor de verschillende opties zijn, want deze kunnen per dag wijzigen.

De advertentie samenstellen

U kunt kiezen uit verschillende advertenties:

1. in het nieuwsoverzicht op mobiele apparaten;
2. in het nieuwsoverzicht op computers; en
3. via een advertentie in de rechterkolom. Na uw keuze kiest u een afbeelding, maakt u een kop, de advertentietekst en een call to action (knop met bijv. de tekst ‘Klik hier’, ‘Lees meer’ of ‘Bel mij!’.

Het vervolg?

Uiteraard moet u voor de advertentie betalen … De resultaten van uw campagne kunt u volgen via speciale rapporten die Facebook aanlevert. Gedurende de actie kunt u op basis van de resultaten snel en makkelijk bijsturen of de actie zelfs helemaal stopzetten en het budget voor een andere advertentie gaan inzetten.