Hoe voorkomt u dat u iets zegt dat verkeerd kan worden geïnterpreteerd? Of dat er uiteindelijk iets wordt geschreven dat u liever anders had gezien? De sleutel tot succes zit in de voorbereiding. Met onderstaande tips van PR-specialiste Shannon Cherry komt u al een heel eind.
Niemand verplicht u vragen te beantwoorden. Check dus eerst waarvoor de informatie die u gaat geven, gebruikt wordt. Vraag naar het soort publicatie en naar het onderwerp waarover geschreven gaat worden. Komt het artikel in een speciale katern? Heeft u voldoende beeld en voelt het goed? Geef dan pas toestemming voor een interview.
Wordt u onverwachts gebeld en wilt u zich eerst voorbereiden? Geef dit simpelweg aan bij de journalist. Tip. Journalisten werken met deadlines. Vraag ernaar en zeg dat u in ieder geval ruim op tijd terugbelt, zodat de deadline niet in gevaar komt. Spreek een concreet tijdstip af.
Negatieve publiciteit. Bereid u voor op allerlei mogelijke vragen. Niet alleen de leuke, maar ook de moeilijke of minder leuke. Bedenk hiervoor alvast antwoorden en oefen deze, zodat u ze straks vloeiend kunt geven. Overvalt de journalist u met iets negatiefs, lieg dan niet en ontken het niet.
Positieve publiciteit. Bepaal de drie belangrijkste punten die u in het artikel wilt terug zien. Schrijf ze op, zodat u ze tijdens het interview niet vergeet. Tip. Bedenk voorbeelden of anekdotes, zodat u uw verhaal leuker en meer aansprekend kunt maken. Verwerk uw drie boodschappen erin! Voorkom negatieve uitspraken, zelfs niet over uw concurrentie. Die komen gegarandeerd terug in de tekst als smeuïg detail!
Download de checklist ‘Als een journalist u belt’.
Spreek begrijpelijk Nederlands en laat vaktaal en moeilijke woorden achterwege. Weet u iets niet? Zeg dat dan. En geef aan dat als het belangrijk is, u daar graag over terugbelt. Bluffen is slechts van korte duur. Wilt u iets niet gepubliceerd zien? Begin er dan niet over. Een journalist een geheim vertellen is één van de grootste fouten die u kunt maken! Opgelet! Als de journalist niets zegt, is dat vaak een manier om u door te laten praten totdat u iets zegt dat u liever niet had willen zeggen.
Stel, er verschijnt een verslag van de Top100 van beste terrasjes. Daar staat in dat u als nr 15 van vorig jaar uit de top bent gehaald vanwege misstanden in de bediening. De journalist van het lokale weekblad staat de locale krant op de stoep en bestookt u met vragen. Dan kunt u daar zelf wel mee omgaan. Maar wat als er echt grote problemen zijn, zoals een voedselvergiftiging, of iemand is gestikt in een visgraat? Dan kan de continuiteit van uw bedrijf in het geding komen. Als er echt sprake is van een grote crisis, schakel dan een PR-bureau in dat gespecialiseerd is in crisiscommunicatie.