De gouden regel
Een gouden regel is dat een brief (lees ook: offerte) net zo lang mag zijn, als dat hij blijft boeien. De lezer (klant) moet geboeid blijven door jouw tekst en hij moet dus jouw brief/offerte willen (blijven) lezen. Daarom is het slim om de belangrijkste elementen, de hoofdzaken, in een begeleidende brief samen te vatten. Een ook nu rijst dan de vraag: hoe lang mag dan de begeleidende brief zijn?
Realiseer je het volgende
Realiseer je bij een offerte maken het volgende:
- Hoe langer de offerte, hoe moeilijker voor de klant om het overzicht te behouden.
- De lengte hangt sterk af van de aard van je product of van de omvang van je dienst.
- Je wilt je klant aan de hand nemen en door de offerte leiden.
- Je wilt dat de klant je offerte doorneemt, begrijpt en dat zijn aandacht uitgaat naar die zaken waar het echt om draait.
Hanteer deze uitgangspunten
- Zet de hoofdzaken in de begeleidende brief.
- Zet alle achtergrondinformatie in de bijlagen.
- Vermeld in de brief in klantgerichte taal de aanleiding van je offerte, de behoefte van de klant en in hoofdlijnen jouw voorstel, cq. aanbod.
- In de bijlagen neem je alle details op t.a.v. je product/dienst, de tijdsplanning, de voorwaarden, enz.
- Een grote offerte: ca. 10 pagina’s.
- Een middelgrote offerte: ca. 3 – 4 pagina’s.
- Kleine offerte: ca. 1 – 2 pagina’s.
Download de checklist 'Hoe lang mag mijn offerte zijn'.