Koud bellen vanaf 1 juli 2021 verboden?

Telemarketing

Weer een nieuwe wet?

Irritante telefoontjes. Er is eigenlijk helemaal niks mis met het idee om een onderneming te bellen om er zaken mee te doen. Dat wordt koud bellen genoemd op het moment dat er geen relatie is met de potentiële klant. Er is dus geen sprake van een warm contact. Dat koud bellen is echter de laatste jaren aardig verziekt door, min of meer agressieve, telefoontjes door callcenters die werkten voor o.a. de energiebedrijven. Dat heeft geleid tot nieuwe wetgeving.

Nog een reden. Een andere aanleiding voor deze nieuwe regels is de Europese e-Privacyrichtlijn. De nieuwe regels voor telemarketing in de Nederlandse Telecommunicatiewet zijn een implementatie hiervan.

De Telecommunicatiewet

We zetten de belangrijkste veranderingen en regels per 1 juli 2021 voor u op een rijtje.

Regels gelden voor natuurlijke personen. Dat zijn consumenten, eenmanszaken, zzp’ers, freelancers, VOF’s en maatschappen.

U mag weliswaar een BV bellen waar u geen relatie mee heeft, maar niet een persoon die daar werkt. U mag dus wel een BV bellen en bijvoorbeeld vragen: “Wie gaat er bij u over…”?

Van opt-out naar opt-in. Voorheen moest men zich inschrijven in het Bel-me-niet-register (opt-out) als en niet gebeld wilde worden. Dat register houdt op te bestaan. Natuurlijke personen mogen van 1 juli helemaal niet gebeld worden, mits men daar toestemming voor heeft gegeven (opt-in).

Termijn klantrelatie. U heeft een relatie met mensen (klanten) als u er al eerder zaken mee heeft gedaan. De termijn die daarvoor geldt, is niet in de wet vastgelegd, maar wordt aan de markt overgelaten. In de Code telemarketing wordt een termijn van drie jaar genoemd. Wilt u daarvan afwijken dan kunt u met een zogenaamde balanstest een verzoek indienen bij de Klanttermijncommissie.

Herkenbaar nummer. U mag alleen maar aan telemarketing doen met een herkenbaar nummer.

Hoe vraag ik toestemming?

Er zijn allerlei manieren om uw doelgroep om toestemming te vragen om te mogen bellen. Vaak wordt er iets weggegeven, met het verzoek om gegevens achter te laten. Bijv. via de website of met een antwoordkaart.

Voor het vragen om toestemming om te mogen bellen gelden de AVG-regels. Belangrijk hierbij is dat u ondubbelzinnig verteld dat u de betreffende persoon wellicht gaat bellen om een aanbod te doen én dat men zich daar altijd voor weer kan uitschrijven.

Ik doe helemaal niet aan telemarketing!?

Stel, u ontmoet iemand op een ondernemersbijeenkomst en de volgende dag besluit u hem te bellen om wellicht zaken te doen. Er komt op internet een demofilmpje langs en u ziet dat uw product daar uitmuntend op aansluit en het proces sterk vereenvoudigd; u belt de betreffende ondernemer. Oók dan zijn bovenstaande regels van toepassing, maar de kans op een boete zal in de praktijk wel meevallen. Zeker als het incidentele gevallen betreft en u niet planmatig en gestructureerd aan het bellen bent.

Per 1 juli 2021 vervalt het Bel-me-niet-register en moet iedere natuurlijke persoon eerst toestemming geven om gebeld te worden met een commercieel aanbod. BV’s mogen wel gebeld worden, mits er niet naar een natuurlijk persoon (naam) gevraagd wordt. Mensen waarmee u al zaken heeft gedaan mag u wel bellen (termijn van drie jaar). Het risico op een boete als u een (onbekende) collega-ondernemer belt om zaken te doen zal klein zijn.

 

 Afbeelding van Sagar Biswas via Pixabay