Laat de prijs lager lijken

Detailhandel en horeca

Diverse onderzoeken tonen aan dat er allerlei factoren zijn die de prijsperceptie bij uw klant bepalen. Uit die onderzoeken blijkt ook hoe u die perceptie positief kunt beïnvloeden en zo de omzet kunt laten toenemen.


Voor de horeca

  • Zet het duurste product boven- of onderaan: tot 25% meer omzet.
  • Druk het duurste product vet af: tot 10% meer omzet.
  • Zet de prijs meteen achter het product en dus niet rechts uitgelijnd in een aparte kolom: tot 10% meer omzet.
  • Laat het euroteken weg: tot 8% meer omzet.
  • Omschrijf uw gerechten levendig met goede bijvoeglijke naamwoorden en werkwoorden: tot 27% meer omzet.

 

Tip 

Test de verschillende mogelijkheden eens stap voor stap uit. Overweeg ook om juist de producten met de hoogste marge boven- of onderaan, in het vet op de kaart te zetten. Uiteraard geldt dit niet alleen voor de menukaart, maar ook voor de wijnkaart, de cocktailkaart, enz.

Geen horeca?

Bent u geen horecaondernemer? Probeer de bewezen tips uit dit artikel dan toch eens uit op uw eigen prijslijst.

Test eens uit hoe u met een slimme prijsvermelding op uw kaart of prijslijst de omzet en de marge positief kunt beïnvloeden.