Muziek in uw zaak zet aan tot verkoop

Algemeen: mkb-reclame - Top 100 van Reclame-ideeën

Onderzoek wijst uit …

Prof. Charles Areni (management) en prof. David Kim (marketing) onderzochten hoe mensen gemotiveerd kunnen worden om meer geld uit te geven dan ze in eerste instantie van plan waren. Ze lieten in een wijnhandel verschillende soorten achtergrondmuziek horen. De ene keer werd er klassieke muziek gedraaid en de andere keer werd het winkelende publiek blootgesteld aan popmuziek.

Klassiek of modern?

Het bleek dat de achtergrondmuziek niet van invloed was op de tijd die mensen in de wijnhandel doorbrachten en ook niet op het aantal flessen dat werd verkocht. Wél was er een duidelijk verschil te zien in de prijs van de wijn die werd aangeschaft. Als er klassieke achtergrondmuziek te horen was, kochten mensen wijn die gemiddeld drie keer zo duur was. Een verklaring voor dit opmerkelijke verschil: mensen associëren klassieke muziek onbewust met luxe, waarbij een goede (duurdere) wijn past.

Welke muziek moet ú kiezen?

Houd rekening met de volgende basisregels om de muziek te kiezen die zal leiden tot meer verkoop.

De muziek moet aansluiten. U brengt het winkelend publiek in een positieve stemming als de achtergrondmuziek naadloos bij hen en bij de uitstraling van de winkel past. Draai dus in een kledingwinkel voor jongeren top 40-muziek, omdat men dit associëert met hip en nieuw. Daarentegen kiest de Bijenkorf voor muziek met een klassieke ondertoon: luxe. Als muziek, publiek en uitstraling niet passen, is dit ongunstig voor de verkoop.

Rustige muziek. Kies voor achtergrondmuziek met een rustig tempo. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de verkoop bij rustige muziek hoger ligt dan bij snelle muziek. Dit komt doordat de klant bij rustige muziek (onbewust) rustiger loopt, waardoor hij langer in de winkel is. Hierdoor stijgt de kans op verkoop.

Muziek uit de jeugd. Uit onderzoek blijkt ook dat de omzet stijgt als u achtergrondmuziek draait uit de jeugd van uw belangrijkste doelgroep. Dit zorgt voor een nostalgisch en positief gevoel, waardoor men in een gunstige koopstemming komt.

Het juiste volume. De achtergrondmuziek is goed als die net hoorbaar, maar niet te nadrukkelijk aanwezig is. Hierdoor wordt de muziek onbewust verwerkt en is het effect optimaal. Harde muziek leidt snel tot irritatie waardoor klanten de zaak sneller verlaten. Er zijn verschillende typen winkels, zoals sommige kledingwinkels voor de jeugd, die erg harde muziek draaien als statement. Hiermee communiceren ze onbewust tegen het oudere winkelende publiek: ‘deze winkel is niet voor jou bedoeld’.

B2C en B2B muziekdiensten

Er bestaan muziekdiensten gericht op de consument én diensten gericht op de zakelijke klant. De eerste luistert zelf naar de muziek en de laatste speelt de muziek af voor anderen.

B2C muziekdiensten

Dit zijn de muziekdiensten voor de particulier. De bekendste zijn Spotify, Deezer, Google Play music, Apple Music en Napster. Het lijkt slim en makkelijk om Spotify ook even voor de zaak in te zetten, maar besef dat het formeel verboden is.... Voor Spotify bestaat er zelfs een horecablacklist van zaken die Spotify gebruiken.

B2B muziekdiensten

Deze diensten zijn er speciaal voor commercieel gebruik. U moet een internetverbinding hebben en een abonnement op een van deze diensten. Met een app kiest u uw nummers of playlist en de muziek wordt naar uw apparatuur gestreamd. Sommige diensten leveren ook de apparatuur er bij.

Welke B2B diensten bestaan er zoal?

Tunify. Vanaf € 14,99 per maand kunt u kiezen uit diverse sferen. Onder ‘Eat & Drink’ vindt u bijv. ‘Grand Café’ en ‘Stijlvol restaurant’. Let op. Men praat over € 9,99 per maand, maar dan moet u 24 maanden vooruit betalen.

Ook bij Mood Mix kiest u voor € 14,99 per maand uit diverse genres. Dus ook hier kunt zelf niet zelf losse nummers kiezen of een playlist samenstellen.

BCM Music is in de horeca bekend van de muziekcomputers. Zij kennen echter ook streamingdiensten: Met BCM Stream (vanaf € 14,95 per maand) kunt u kiezen uit diverse muziekkanalen.

Naast muziekcomputers verkoopt Xenox ook: X-Radio – een steamingdienst incl. player (€ 29 per maand). U kiest ook hier uit kanalen. Ook rechtenvrije muziek is met X-Radio mogelijk. Music Station (abonnement met streamer) is een Spotify-achtig product; u kunt zelf nummers kiezen en playlists maken (€ 49,- per maand).

De rechtenvrije streaming muziekdienst KHN Muziek van Koninklijke Horeca Nederland mag niet ontbreken in dit rijtje: € 14,95 per maand. Maar u begrijpt: dit is voor leden van KHN.

Waarop letten met kiezen?

Bij de goedkopere diensten kunt u alleen maar uit muziekkanalen, genres, e.d. kiezen. Wilt u zelf playlists en (verzoek)-nummers kunnen kiezen, dan komt u al snel op een duurder abonnement. Let verder op de looptijden van het contract en of u de dienst gratis mag uitproberen.

En hoe zit het met de rechten?

U zult altijd zélf de Buma/Stemra rechten moeten regelen. Behalve… als u een rechtenvrije dienst afneemt. Dan krijgt u muziek van (nog) onbekende artiesten of muziek waarvan de rechten zijn verjaard (70 jaar, vaak klassiek). Actuele (top-40) nummers kunt u dan dus niet afspelen.

En in de personeelsruimte?

Ook in de in de keuken of in het magazijn mag u voor het personeel officieel niet gebruik maken van B2C-diensten. En als het puntje bij paaltje komt moet u Buma/Stemra rechten  betalen als er drie of meer fulltime  werknemers heeft.

Formeel mag u géén B2C-streaming muziekdiensten commercieel inzetten. De goedkopere B2B-diensten bieden alleen muziekkanalen aan; u kunt dus géén (verzoek)-nummers afspelen en playlists maken. U moet altijd zélf Buma/Stemra rechten regelen, behalve bij rechtenvrije muziek, maar die is nooit actuele (top 40)-muziek.

 


 

 

 

Afbeelding van Peter Fischer via Pixabay