Nieuwe regels van-voor-prijzen

Offertewegwijzer

Van/voor …

In de nieuwe Europese Richtlijn modernisering consumentenbescherming (OMNIBUS) die op 28 mei 2022 in werking is getreden, staat een nieuwe regel voor de zogenaamde van/voorprijzen (artikel 6 bis).

Als u vanaf 28 mei een ‘van’-prijs wilt noemen, moet u hiervoor de laagste prijs hanteren die de laatste 30 dagen van toepassing is geweest. Hiermee wil men voorkomen dat prijzen eerst worden verhoogd en dan met korting worden aangeboden om de consument zo te misleiden.

 

Voor wie geldt dit?

Deze nieuwe regel geldt voor álle verkoopvormen: traditionele winkel, webshop, catalogusverkoop, telefonische verkoop, enz. Voor beperkt houdbare producten geldt het natuurlijk niet.

Een voorbeeld. Stel, de prijs is op 5 juni € 100 en op 15 juni heeft u het product afgeprijsd naar € 90. Op 15 juli wilt u een actie doen met een verkoopprijs van € 75. De van/voor aanbieding wordt dan van € 90 voor € 75. Dus niet van 100 voor 75, want de prijs van € 100 was langer dan 30 dagen geleden van toepassing.

Dit mag nog wel

Korting t.o.v. de adviesprijs. ‘Adviesprijs – 10% korting’ is bijvoorbeeld wel nog gewoon toegestaan. De adviesprijs is dan de prijs die door fabrikanten en importeurs wordt bepaald en aan wederverkopers wordt geadviseerd.

Andere referentieprijzen. Dat geldt ook als u uw prijs wilt vergelijken met de prijs van een concurrent: ‘15% goedkoper dan bij …’.

Progressief korting verhogen. Hiervan is sprake als u in loop van de tijd steeds meer korting geeft. Dan mag u de oorspronkelijke prijs blijven noemen. Stel, de oorspronkelijke prijs incl. btw is € 100. U mag dan die € 100 als van-prijs blijven gebruiken, óók als de prijs de laatste 30 dagen lager is geweest.

Dag 0                                  € 100

Dag 5                   - 10%     Van € 100 voor € 90

Dag 15                 - 15%     Van € 100 voor € 85

Dag 20                 - 25%     Van € 100 voor € 75

Dag 30                 - 50%     Van € 100 voor € 50

Dit mag alleen als u niet tussentijds de prijs verhoogt.

Bescherming van de consument

De consument wordt door veel regels beschermd. Het belangrijkste is dat u in uw reclameboodschappen en prijsaanbiedingen duidelijk en niet misleidend bent. Houd u ook aan de volgende regels:

  1. Communiceer duidelijk wanneer de aanbieding geldt en of er nog andere voorwaarden van toepassing zijn.
  2. Vermeld altijd de prijs inclusief btw.
  3. ‘Gratis’ is ook echt gratis; dus zonder bijkomende kosten.
  4. Wees altijd duidelijk over mogelijke bijkomende kosten (verzendkosten e.d.).
  5. Voor sommige producten geldt dat ook de prijs per meeteenheid moet worden vermeld (per liter, kilogram, m2, enz. - .

 

U mag niet meer de hoogste van-prijs uit het verleden hanteren als u een van/voor-aanbieding wilt doen. U moet dan als van-prijs de laagste prijs van de laatste dertig dagen gebruiken.