Wist u dat u meer op uw buren lijkt dan u wellicht denkt? U valt bijvoorbeeld op hetzelfde type huis. Waarschijnlijk heeft u ongeveer dezelfde gezinssamenstelling (een tweekamerwoning biedt immers geen ruimte aan een groot gezin) en waarschijnlijk bevindt u zich in ongeveer dezelfde inkomensklasse. U koopt uw huis immers op basis van de hypotheek die u kunt krijgen en dat is weer afhankelijk van uw inkomen. Wat voor u geldt, geldt ook voor uw klanten. Benader hún buren dus eens?
Stel, uw klant woont in de Leliestraat 32. Dan kunt u heel eenvoudig het huisnummer aanpassen en u heeft de buren te pakken. Benader bijvoorbeeld Leliestraat 26, 28, 30, 34, 36 en 38. Grote kans dat er mensen wonen die qua profiel lijken op uw klant. Wilt u het precies doen, dan kunt u nog nagaan of de postcode wel voor alle adressen gelijk is. Dat kan via internet maar in principe zorgt PostNL er wel voor dat uw brief aankomt, eventueel wat vertraagd, ook als de postcode niet volledig klopt.
In uw brief kunt u zeggen: “Uw buren van Leliestraat 32 zijn al klant van ons”. Of: “Die mooie nieuwe tuin op nummer 32 is door ons aangelegd.” Maar het hoeft niet. Het gaat erom dat u een doelgroep benadert waarbij u een relatief hoge scoringskans heeft. Soms zullen ‘de buren van 32’ het bovendien niet waarderen dat u aan hen refereert. Bedoordeel op basis van uw eigen product of dienst wat het beste werkt. Vooraf testen in kleine oplagen kan natuurlijk altijd.