Veel of weinig licht in een restaurant

Detailhandel en horeca

Onderzocht door professor Wansink

Ja, het is onlangs onderzocht…, gasten gedragen zich anders in helder verlichte restaurants dan in slecht verlichte restaurants. De onderzoekresultaten van professor Brian Wansink (Cornell University) werden gepubliceerd in het Journal of Marketing Research. De belangrijkste bevindingen zetten we op een rijtje.

 Licht lijkt gezonder dan donker

  • In helder verlichte restaurants zijn de gasten alerter. Zij letten beter op hetgeen zij bestellen.
  • In helder verlichte restaurants bestelt 16-24% gezonder eten (vis, wit vlees, groenten, enz.).
  • In donkere restaurants is men eerder geneigd om ongezondere producten te bestellen (gefrituurde producten, rood vlees, enz.).
  • In donkere restaurant bestelt men bovendien 39% meer eten.

 

Maar is dat ook zo?

In donkere restaurants eten is niet alleen maar slecht. Men bestelt weliswaar minder gezond eten, maar men eet wel langzamer én minder. Bovendien wordt er meer van het eten genoten.

Conclusie

De wijze waarop u uw restaurant verlicht heeft dus niet alleen een effect op de sfeer en ambiance die u wilt creëren. Hou er ook rekening mee dat gasten andere producten kunnen bestellen.

Met de verlichting bepaalt u niet alleen de sfeer in uw restaurant. Als het donker is, bestelt men 39% méér en ongezonder eten. Men eet wel minder en langzamer en geniet meer van het eten.

Afbeelding van Free-Photos via Pixabay