Verkoopbevordering met een themadag

Verkoopbevordering en promotie

Je hoeft maar te kiezen

Het uitkiezen van een bepaalde dag of periode voor een promotie ligt zeer voor de hand. Sinterklaas, Moederdag en Valentijnsdag zijn hiervan de bekende voorbeelden. Het voordeel van deze ‘thema’s’ is dat dit zeer populaire momenten zijn, waardoor de respons op dergelijke promoties hoog kan zijn. Een nadeel is dat je één van de velen bent en dat je weinig opvalt. Kies daarom eens voor iets anders dan een van de bekende feestdagen.

Kies eens een andere ‘feestdag’

Speciale dagen genoeg. Alsje een verkoopactie wilt koppelen aan een bepaalde dag of periode kies er dan een die normaal gesproken niet voor verkoopacties wordt gebruikt. Naast de traditionele feestdagen bestaan er nog tal van andere dagen. Valentijnsdag is al aardig in opkomst, maar er zijn er nog veel meer.

Bijvoorbeeld. Denk aan de ’Dag van de Filosofie’, ‘Internationale Vrouwendag’, ‘Landelijke Autovrije Zondag’, ‘Wereld Poëziedag’ of ‘Dag van de architectuur’. De kans dat iemand anders dezelfde dag voor een verkoopactie heeft uitgekozen is vrij klein. Daardoor valt jouw actie veel beter op dan een standaardactie en wordt de kans op respons en succes verhoogd.


De kans op succes wordt verhoogd naarmate je aanbieding beter bij de betreffende dag past. Hoe unieker het idee, hoe meer aandacht en hoe hoger de respons. Ook de kans op gratis publiciteit verhoog je daarmee.


 

Praktijkvoorbeelden

Zoals gezegd moet de insteek van de promotie goed aansluiten bij het gekozen moment. Bepaal daarom van tevoren duidelijk de doelgroep, het product of het aanbod en zoek dan een bijpassend thema.

1. Internationale Vrouwendag. Met deze dag kunnen bijvoorbeeld alle vrouwen gratis toegang krijgen tot een museum of korting krijgen op een sauna-arrangement. Dat kan dan een prima premium/weggevertje zijn.

2. Dag van de Filosofie. ‘Bij ons hoeft u niet lang na te denken om ‘ja’ te zeggen’ of ‘Wij filosoferen graag met u over onze gezamenlijke toekomst’.

3. Roze zaterdag. Een winkelketen in kleding kan bijvoorbeeld iedereen die iets van een roze kledingstuk draagt 20% korting geven op alle kleding.

Zo lang je maar origineel bent en opvalt

In feite kun je alles voor jouw verkoopacties gebruiken, als je maar origineel bent. Gebruik je een ‘normale’ feestdag, zorg dan wel dat je extra opvalt. Zo liet een automatiseerder ooit voor carnaval pakjes hoofdpijntabletten bedrukken met de eigen bedrijfsnaam. Als de klant hoofdpijn zou hebben na het feesten, dan had de automatiseerder zoals altijd een oplossing klaar.

Toch niet alleen voor verkoopacties?

Deze ideeën zijn niet alleen voor promoties van toepassing. Je kunt bijv. in plaats van een kerstpakket ook eens een zomerpakket laten maken. Of een pakkende advertentie om je naambekendheid te vergroten: ‘23 maart ‘Wereldmeteodag’? Wij hebben zonnige prijzen!’

Op zoek naar een themadag?

Zoek je nog inspiratie voor een themadag of themaweek? Breng dan een bezoekje aan Wikipedia.

 

Kies een niet voor de hand liggende dag om een verkoopactie aan te koppelen. Hierdoor is de kans groot dat je de enige bent met een actie op dát moment en is de kans op respons en succes groter.


 

 

 

 

Afbeelding van Alexas_Fotos via Pixabay