Wat zijn dark patterns

Online reclame maken - Content marketing

De EU waarschuwde onlangs namens alle Europese consumententoezichthouders voor manipulatieve praktijken op commerciële websites. Men deed onderzoek op 399 websites waarop producten zoals kleding en elektronica worden verkocht. Het bleek dat 148 websites ten minste drie verschillende, zogenoemde ‘dark patterns’ vertoonden:

·            42 maal werd een aftelklok gebruikt;

·            54 maal werd de bezoeker naar duurdere aankopen geleid;

·            70 maal werd informatie verborgen gehouden (denk leveringskosten, productkenmerken, goedkopere opties, enz.).

Wat zijn dark patterns?

Dark patterns zijn beïnvloedingstechnieken om de websitebezoeker iets te laten doen, wat deze eigenlijk niet wilt. In de marketing worden beïnvloedingstechnieken al jarenlang gebruikt om klanten te verleiden. Met dark patterns wordt dat verleiden, misleiden. Zo wordt geprobeerd meer te verkopen, cookies te laten accepteren, locatiegegevens te delen, enz.

Wat te doen?

Als klant is het slim om steeds kritisch te zijn waar je ‘ja’ tegen zegt. Als webwinkelier is het slim om je aan de leidraad van de ACM te houden. Omdat de grens tussen misleiding en verleiding vaag is, geeft de ACM bovendien zes principes voor online beïnvloeding:

1.         Geef complete, juiste, begrijpelijke informatie

2.         Zorg dat informatie tijdig en goed vindbaar is

3.         Zorg voor een logische vormgeving

4.         Zorg voor gunstige standaardinstellingen

5.         Hou rekening met kwetsbare doelgroepen

6.         Test wat werkt

Download de Leidraad online bescherming van de consument (ACM).

 

Hanteer als webwinkelier de Leidraad online bescherming van de consument van de ACM om te voorkomen dat u consumenten misleidt in plaats van verleidt.

 

Foto door Daniel Putzer