Een aantrekkelijke offerte maken – hoe doe je dat?

Offertewegwijzer

Een aantrekkelijke offerte maken doe je niet alleen met een aantrekkelijke prijs of met een goede offertetekst. Het oog wil ook wat. Deze 12 tips helpen!


Wat is een aantrekkelijke offerte?

Of beter gezegd: wanneer is een offerte visueel aantrekkelijk?

  1. Een offerte is aantrekkelijk als de klant ziet en voelt dat er aandacht aan de offerte is besteed. Hij voelt dat jij hem of haar belangrijk vindt.
  2. Een offerte is aantrekkelijk als de klant als het ware aan de hand wordt genomen en door de offerte wordt geleid. Mensen lezen namelijk niet en door ze visueel door de offerte heen te helpen, komt jouw boodschap, jouw boodschap het beste over.

Een aantal tips

Misschien wel de allerbelangrijkste tip: doe alles met mate! Overdrijf niet met het opsmukken van je offerte. Het moet allemaal subtiel en functioneel zijn. Aan een offertebrief van een half a-4tje voeg je bijvoorbeeld geen voorblad toe. Hou zeker rekening met de lengte van je offerte.

Het opsmukken van de offerte

  • Tip 1. Maak een aantrekkelijke voorpagina Trek de aandacht van de klant en laat hem zien dat hij belangrijk voor je is. Maak daarom een aantrekkelijke voorpagina, een titelpagina waar duidelijk aandacht aan is besteed. Die ook duidelijk maakt waar het document over gaat.
  • Tip 2. Gebruik professioneel beeldmateriaal Gebruik daar waar nodig goede afbeeldingen; de afbeelding moet iets toevoegen. Dat kan ook jouw logo en/of het logo van de klant zijn.
  • Tip 3. Bied de offerte aan in een mooie map Of bundel de pagina's tot een boekje. Allerlei materialen en middelen hiervoor zijn te verkrijgen bij de kantoorboekhandel. Van bijzondere paperclips en gekleurd papier tot en met ringbandjes en thermische inbindomslagen.
  • Tip 4. Gebruik stevig papier 80 grams papier is standaard, 120 grams papier oogt ‘kwalitatiever’.
  • Tip 5. Val op met de verpakking Een offerte in een envelop is standaard. Je valt extra op als je je offerte verpakt in leeg wijnkistje of in een cadeautasje, of verstuurt als flessenpost. Creativiteit loont.

 

Neem de lezer, de klant aan de hand

  • Tip 6. Gebruik subtitels Met subtitels leid je de klant door de offerte. Hij ziet snel waar wat staat en dat zet aan tot lezen en bestuderen van hetgeen er staat. Je vergemakkelijkt het beslissingsproces bij de klant.
  • Tip 7. Onderstreep en maak vet Laat belangrijke passage opvallen door ze te onderstrepen of vet (bold) te maken.
  • Tip 8. Gebruik een kleurtje Subtitels en/of belangrijke passages kun je ook een kleurtje geven. Dat doet men in de VS veel. Blauw voor passages die autoriteit en deskundigheid moeten uitstralen. Oranje voor ‘opgelet’ en rood voor bullets als je de voordelen van je product of dienst opsomt.
  • Tip 9. Hanteer opsommingen Bulletlists trekken de aandacht van de klant. Je maak je offerte er ook mee.
  • Tip 10. Arceer belangrijke zinnen Met een arceerstift kun je belangrijke zinnen te arceren met een arceerstift.
  • Tip 11. Schrijf er iets bij Schrijf er met de hand iets speciaals voor de klant bij en laat het zo opvallen. Bijvoorbeeld ‘Dit is waar u speciaal naar vroeg ….”).
  • Tip 12. Gebruik Post-it notes Plak een Post-it note met een persoonlijke opmerking bij de passage waar je de aandacht op wilt vestigen.