Wijs de klant op uw rustige momenten

Verkoopacties en promoties - Retailmarketing

Kapperszaken met een verkeerslicht dat op groen staat als u onmiddellijk geholpen kunt worden, oogsten met dit idee geweldig succes. U kunt inderdaad beter vermijden dat alle klanten tegelijk in uw zaak staan en lang moeten wachten.

Wachten is vervelend en een lege zaak is dat ook

Wachten is vervelend voor de klant, een lege zaak is vervelend voor uw bedrijf. Als u de klanten duidelijk kunt maken wanneer ze het beste kunnen komen en wanneer niet, doet u beide partijen een groot plezier. Bij een aantal kappers werd een verkeerslicht geïnstalleerd en de resultaten waren uitermate positief.

Oranje: u bent zo aan de beurt…

Het principe is eenvoudig: staat het licht bij de kapper op groen, dan kunt u onmiddellijk aan de wastafel. Staat het licht op oranje, dan hoeft u slechts even te wachten. Bij rood licht daarentegen kunt u beter een afspraak maken. Het systeem blijkt zeer goed te werken bij de meer dan 50 kappers en het levert bovendien gemiddeld 5 nieuwe klanten per week op! De omzet steeg met 5 à 10%.

5 minuten wachten…

Een grote parkeergarage in een wereldstad had problemen met het bordje ‘vol’. Het moest voortdurend geplaatst en weer weggezet worden. De klanten ergerden zich ook aan deze onduidelijke toestand. Zij waren immers 5 minuten geleden gepasseerd en mochten er toen niet in, terwijl zij wat later weer ­volop wagens zagen binnenrijden. Dus schafte de uitbater zich een elektronisch bord aan en liet daarop de vermoedelijke wachttijd zien. Hij kon dit gemakkelijk bepalen aan de hand van het aantal wachtende auto’s. De uitbater kon doordat de parkeergarage nu maximaal gebruikt werd, zijn rendabiliteit verhogen en ­tegelijkertijd ook de tevredenheid van de klanten.

Laat weten wanneer het kalm is

We kunnen hier nog een aantal ideeën aan toevoegen. Het hoeft immers niet altijd een verkeerslicht te zijn waarmee u kenbaar maakt hoe lang de wachttijden zijn. Een bord buiten zetten bij een reisbureau met de mededeling ‘U hoeft nú niet te wachten binnen, kom dus nu eens informeren naar de zon’ lijkt ons schitterend om de dode momenten aanlokkelijk te maken.

‘Maandag is het rustig bij ons’

Als winkelier, bankier of verzekeraar is het natuurlijk niet steeds gemakkelijk om duidelijk te maken dat het even wat rustiger is. Maar vermoedelijk zijn er wel van die klassieke kalmere uren of dagen. Een bordje aan de kassa of aan het loket met ‘ ’s morgens tussen 9 en 10 bent u hier het snelst geholpen’ komt goed over. Gebruik echter geen negatieve teksten zoals ‘vermijd de drukte bij ons tussen 15 en 17 uur’, want zo jaagt u uw klanten naar een ander.

Dát is pas service!!

Belangrijk is dat u de bovenstaande ideeën opneemt in een totale filosofie van heldere communicatie naar de klanten. Laat zien dat u service-minded bent en vertel aan uw klanten wanneer zij het beste naar uw zaak kunnen komen, hoelang het zal duren en op welke manier u te werk gaat. Wees daarbij steeds positief en probeer in de huid van de klant te kruipen. U bent dan onmiddellijk weer een stap voor op de concurrentie.

Wees zeer concreet als de klant even zal moeten wachten. Het blijkt bovendien uit onderzoek bij een bank dat als een klant wordt verteld dat hij 10 minuutjes moet wachten en hij wordt toch sneller geholpen, hij veel meer tevreden is dan als u had verteld dat het niet lang zou duren.

Laat aan uw klanten weten wanneer de rustigste ogenblikken zijn in uw zaak en zij dus het best geholpen kunnen worden. U kunt eventueel zelfs buiten bij uw zaak laten zien hoe druk of hoe rustig het op dat ogenblik is.

Afbeelding van WikimediaImages via Pixabay