Adverteren voor beginners

Algemeen: mkb-reclame

 

Advertentiemogelijkheden

Een advertentie is een publicatie om de lezer tot een bepaalde actie te verleiden. Bijvoorbeeld om meteen iets te bestellen, of om op de website/webshop of winkel te bezoeken. Je kunt adverteren in de klassieke media zoals kranten, tijdschriften, bushokjes, enz. en ook online zoals op websites en sociale media als Facebook, Instagram en TikTok.

Op KlantVisie.nl vind je alles over de te kiezen media en krijg je veel uitleg en tips over meer dan 100 reclamemogelijkheden.

Wat zet je in een advertentie?

Bepaal je doel. Dat is uiteraard meer omzet, maar hoe wil je dat bereiken? Wil je meer bezoekers naar je winkel of webshop trekken? Een grotere naamsbekendheid krijgen? Het kan helpen om jezelf onderstaande vragen te stellen. Dat helpt ook als je een reclamebureau voor de uitvoering wilt briefen.

Beginnen met reclame maken.jpg


Actie! Het kan ook zijn dat je een verkoopactie onder de aandacht wilt brengen. Een actie waarbij je een echt aanbod doet, zoals ‘Nu voor de prijs van …'). Dat noemen we ook wel ‘een uitnodiging tot aankoop doen’.  Als  je je op consumenten richt, gelden daar wel strenge eisen voor.

Bepaal dan uw doelstelling. Als je weet wát u wilt bereiken, dan moet je eigenlijk ook bepalen hoeveel klanten u wilt bereiken, naar je shop wilt trekken of hoeveel omzet (en winst) je wilt realiseren. Pas dan kun je ook uw advertentiebudget bepalen.

AIDA.pngAIDA. Je wilt dus graag iets met uw advertentie bereiken. Dan moet de potentiële klant de advertentie wel zien en tot zich nemen. Trek de aandacht naar de advertentie (Attention) en kweek interesse (Interest). Daarna kweek je verlangen (Desire) en vertel je welke actie de lezer moet nemen (Action).

Uitnodigen tot aankoop

Je nodigt in een advertentie uit tot een aankoop als je concreet een product/dienst én de prijs noemt. ‘Op al ons e-bikes nu 10% korting’ is dus geen uitnodiging tot aankoop, want er wordt geen prijs genoemd. Bij verkoop aan consumenten moet je je dan wél aan de Wet oneerlijke handelspraktijken houden. Dat betekent dat je in de advertentie o.a. moet noemen:

  • de voornaamste kenmerken van het product;
  • je identiteit en je (geografisch) adres;
  • de wijze van betaling, levering en uitvoering; en
  • het recht op herroeping of annulering.

 

Dit hoeft allemaal niet als het uit de context al blijkt. Bijvoorbeeld als je een aanbod op je website doet of een poster in je winkel. Op je website staat dit namelijk al allemaal en in een fysieke winkel is dat ook bekend. Is het medium beperkt qua ruimte (bijv. een sms-bericht) dat moet de informatie elders worden vermeld.

Bestudeer desgewenst de brochure Wet Oneerlijke Handelspraktijken.

Met een advertentie kunt je je naamsbekendheid vergroten of een uitnodiging tot aankoop doen. Gebruik de AIDA formule op de advertentie op te stellen. Doe je een uitnodiging tot aankoop naar de consument, dan geldt de Wet oneerlijke handelspraktijken.