Bedrijfsfilm (laten) maken voor uw onderneming

Top 100 van Reclame-ideeën

Stap 1 Bepaal wat u ermee wilt doen

Video is hot. Mensen kijken graag naar video, vooral op hun telefoon, tablet en pc. Bepaal wat en wie ú met een bedrijfsfilm wilt bereiken. Pas als u dat helemaal duidelijk heeft, kunt u verder aan de slag.

Stap 2 Schrijf het ‘verhaal’

Wat wilt u uw doelgroep laten zien? Heeft u bijv. een zaal speciaal ingericht voor Afghaanse bruiloften? Dan schrijft dan op wat u de toekomstige bruidsparen wilt laten zien. Ga na waar uw doelgroep zich zorgen over maakt of wat men belangrijk vindt. In uw bedrijfsfilm laat u zien, dat dit bij u geen enkel probleem is. De AIDA-marketingformule werkt ook voor uw bedrijfsfilm.

A. Zorg dat u de aandacht (A) van de kijker trekt.

I. Wakker zijn interesse (I)

D. en verlangen (D – desire) op.

A. En vergeet niet te vertellen welke actie (A) de kijker moet nemen (offerte aanvragen, contact opnemen, enz.).

 

Stap 3 Bestudeer een beetje de techniek

Er zijn verschillende soorten camera’s. Van telefoon, camcorder en (spiegel-reflex-)-fotocamera tot en met de professionele camera. In onze checklist vindt u de belangrijkste kenmerken. Let op. Onderschat de kwaliteit van het geluid niet. Ingebouwde microfoons kunnen volstaan, maar als vuistregel geldt: hoe dichterbij de bron, hoe beter de kwaliteit. Een dasspeldmicrofoon (ca. € 45) biedt vaak uitkomst.

Download de Checklist Bedrijfsfilm maken

Stap 4 Monteren maar…

Hoe beter het originele materiaal, hoe minder montagewerk. Met monteren bepaalt u de lengte van de film, de muziek, enz. Tip. Er bestaan goede gratis montageprogramma’s; zie onze checklist.

Stap 5 De video verspreiden

Uiteraard zet u uw bedrijfsfilm op uw eigen website, maar vergeet ook zeker de sociale media niet (Facebook, YouTube, enz.). Met Facebook is het ook mogelijk om tegen betaling heel specifiek naar uw doelgroep uw video te verspreiden. Tip. In al uw communicatie kunt u een link naar de websitepagina met de video opnemen.

Stap 6 Let op het portretrecht

Lachende mensen die in uw horecazaak plezier beleven doen het goed in uw bedrijfsfilm. Let op. U mag weliswaar uw gasten of personeel filmen, maar u mag die niet zomaar publiceren. Formeel kan een gast daar pas wat tegen doen, als hij daar een redelijk belang bij heeft. U en de gast zullen een belangenafweging moeten maken. In hoeverre wordt de gast in zijn privéleven aangetast en wat is uw belang (de vrijheid van meningsuiting). Tip. Voorkom echter gedoe door van tevoren, liefst schriftelijk, toestemming te vragen.

Stap 7 Als u het werk uitbesteedt

Zelf doen is een prima optie, maar een professional blijft een professional. Tip. Spreekt goed af waar u de bedrijfsfilm wel en niet voor mag gebruiken. En wie de eigenaar van de film wordt. De maker heeft namelijk het auteursrecht…

Met de apparatuur en (gratis) programma’s van tegenwoordig is een bedrijfsfilm goed zelf te maken. Vraag van tevoren toestemming om uw film te publiceren als u gasten en/of personeel filmt. Besteedt u het uit aan een professional? Regel dan goed het auteursrecht.