Meer klanten met een huis-aan-huisfolder

Direct marketing - Printreclame

Het bereik van de folder

Maar liefst 84% van de mensen bekijkt wekelijk huis-aan-huisfolders. Verder zijn nog de volgende cijfers interessant.

NOM bereiksonderzoek (2017)

  • 11,4 miljoen mensen bekijkt wekelijks folders.
  • 76% doet dit om op de hoogte te zijn van aanbiedingen.
  • 45% leest folder voor ontspanning
  • 35% doet er inspiratie mee op
  • 28% leest folder voor cadeau-ideeën.
  • 81% van de mensen komt naar aanleiding van een folder in actie.

 

Voor- én nadelen van brievenbusreclame

Voordelen. U kunt zelf bepalen, vaak op postcodegebied, waar u uw folders verspreid wilt hebben. Het is vaak mogelijk om uw folder laten maken én te laten verspreiden binnen één week. U kunt dus snel adverteren en dus ook snel respons hebben. Qua vorm, plaats en inhoud kan bijna alles. U kunt bijvoorbeeld een folder in de vorm van een gsm of een bierflesje laten drukken, met een kortingsbon erop, enz. Het drukken is tegenwoordig niet duur meer. Voor ca. € 135 heeft u al 5.000 dubbelzijdig, full colour bedrukte A5-jes.

Nadelen. Als u werkt met een distributeur, zit uw folder tussen tientallen andere folders (en dus concurrenten). Ondanks goede bereikcijfers worden veel folders ook vluchtig doorgebladerd en snel weggegooid. U moet dus echt opvallen om resultaat te behalen.

Een succesvolle folder

AIDA. De oude AIDA-formule is ook op folders van toepassing. 

AIDA-formule

  • Attentie. Schreeuw om aandacht en gebruik opvallende kleuren, slogans en kernachtige zinnen.
  • Interesse. Kweek interesse door de aandacht van de lezer snel naar uw boodschap/aanbod te leiden.
  • Desire. Kweek verlangen, desire, bij de lezer.
  • Actie. Maak duidelijk wat men moet doen om van uw aanbod gebruik te maken. 

 

Hoe te verspreiden

Uitbesteden. U kunt de huis-aan-huisverspreiding uitbesteden aan gespecialiseerde bedrijven. Men roept al snel € 15 per 1000 stuks, maar de echte tarieven hangen af van: aantallen, regio’s, gesealed ja/nee, met de krant ja/nee, wijze van aanleveren, drukken ja/nee, enz. Tip. In ons model vindt u een lijst van aanbieders.

Zelf doen. U kunt de verspreiding ook zelf regelen door een van de oproepkrachten te vragen of doorn er een paar scholieren voor in te schakelen. Tip. Dat mag al vanaf 13 jaar. Voor 13 en 14 jarigen geldt géén minimum jeugdloon. Dat geldt wél voor 15 jaar (€ 3,15/uur), 16 jaar (€ 3,62), enz. Voor het verspreiden van lichte folders worden er tarieven genoemd van € 0,02 of meer. 

Er zijn een paar regels …

U moet uiteraard aan de algemene Nederlandse Reclame Code voldoen en de klant niet misleiden, maar voor de rest zijn er weinig regels. Een vergunning is niet nodig. Wel moet de scholier, de verspreider, letten op de ja/nee en nee/nee-stickers. Uw folder mag dan niet door de brievenbus worden gestopt.

 

Downloads

Onderstaande documenten kunnen wellicht nog van pas komen. Download ze van onze website.

 


Huis-aan-huisfolders worden goed bekeken en 81% mensen van de mensen komt na het kijken in actie. U kunt scholieren vanaf 13 jaar al uw folder laten rondbrengen, maar wijs ze wel op de ja/nee en nee/nee-stickers.