U heeft belangrijk nieuws te melden en u wilt een persbericht versturen naar de regionale of landelijke pers.
Het zijn journalisten die de krant maken. Samen vormen ze de redactie, waarbij de hoofdredacteur uiteindelijk bepaalt wat waar komt te staan. Het lijkt dus logisch om goede maatjes te worden met de hoofdredacteur, maar omdat hij boven alle journalisten moet kunnen staan, heeft een relatie met hem opbouwen weinig zin.
Beter is het om te investeren in een vakjournalist. Koop de krant of het vakblad waar u in wilt staan. Kijk naar de pagina of rubriek waar u met een product of dienst wilt staan. Bijvoorbeeld de pagina ‘economie’ of de wekelijkse bijlage over ‘wonen’. De journalist die daar bij een artikel is vermeld, is het contact waarin u moet investeren.
Bij de meeste kranten staan de eigen journalisten met naam en e-mail op de website van de krant. Vaak onder het kopje ‘redactie’. Is er alleen een redactiemailbox, dan kunt u het beste een mailtje sturen met de vraag of u het e-mailadres kunt krijgen van de betreffende journalist voor het sturen van informatie. Dat geldt ook voor freelancers waarvan u de naam niet op de site van de krant vindt.
Krijgt u geen persoonlijk e-mailadres, dan mailt u uw bericht gewoon naar de redactie t.a.v. de betreffende journalist. En als u met hem of haar in contact komt, dan vraagt u naar het persoonlijke e-mailadres. Hoe minder schakels tussen u en de journalist, hoe beter. Dus altijd persoonlijk mailen!
Stuur alleen een persbericht als u echt iets te melden heeft. Een bericht over non-nieuws werkt als een boemerang. Men neemt u de volgende keer niet meer serieus. Belangrijke regels voor een goed persbericht zijn de volgende.
Stel, er belt een journalist, weet dan dat u niet verplicht bent mee te werken of antwoord te geven op zijn of haar vragen. U kunt ook tijd proberen te winnen en vragen later opnieuw contact op te nemen.
Som heeft u contact met de pers niet omdat u graag publiciteit wilt, maar omdat er echt iets aan de hand is binnen uw bedrijf. Dan zult u wel met de pers moeten praten. Bijvoorbeeld bij een bedrijfsongeval met gevaarlijke gevolgen voor het milieu of een bedrijfsongeval waar een of meer doden bij zijn te betreuren. Zijn de risico’s voor u en uw onderneming zeer groot, dan kunt u in geval van nood gespecialiseerde communicatieadviseurs inschakelen die u helpen gedurende de hele crisis.
Eventueel volgt u of een van uw medewerkers al eerder een mediatraining in geval van nood. Tijdens een mediatraining wordt u of uw medewerker getraind op het verbeteren van het optreden in de pers en in de media. Er wordt o.a. aandacht besteed aan:
Vergeet ook de sociale media niet. Nieuws verspreidt zich tegenwoordig enorm snel. In crisistijd zult u ook de sociale media moeten (laten) monitoren en op gepaste wijze moeten (laten) reageren.