Contact met de pers

Publiciteit

Een persbericht

U heeft belangrijk nieuws te melden en u wilt een persbericht versturen naar de regionale of landelijke pers.

Wie moet u hebben? 

Het zijn journalisten die de krant maken. Samen vormen ze de redactie, waarbij de hoofdredacteur uiteindelijk bepaalt wat waar komt te staan. Het lijkt dus logisch om goede maatjes te worden met de hoofdredacteur, maar omdat hij boven alle journalisten moet kunnen staan, heeft een relatie met hem opbouwen weinig zin.

Beter is het om te investeren in een vakjournalist. Koop de krant of het vakblad waar u in wilt staan. Kijk naar de pagina of rubriek waar u met een product of dienst wilt staan. Bijvoorbeeld de pagina ‘economie’ of de wekelijkse bijlage over ‘wonen’. De journalist die daar bij een artikel is vermeld, is het contact waarin u moet investeren.

Het eerste contact

Bij de meeste kranten staan de eigen journalisten met naam en e-mail op de website van de krant. Vaak onder het kopje ‘redactie’. Is er alleen een redactiemailbox, dan kunt u het beste een mailtje sturen met de vraag of u het e-mailadres kunt krijgen van de betreffende journalist voor het sturen van informatie. Dat geldt ook voor freelancers waarvan u de naam niet op de site van de krant vindt.

Krijgt u geen persoonlijk e-mailadres, dan mailt u uw bericht gewoon naar de redactie t.a.v. de betreffende journalist. En als u met hem of haar in contact komt, dan vraagt u naar het persoonlijke e-mailadres. Hoe minder schakels tussen u en de journalist, hoe beter. Dus altijd persoonlijk mailen!

Enkele belangrijke regels voor een persbericht

Stuur alleen een persbericht als u echt iets te melden heeft. Een bericht over non-nieuws werkt als een boemerang. Men neemt u de volgende keer niet meer serieus. Belangrijke regels voor een goed persbericht zijn de volgende.

  1. Focus u op één onderwerp dat als ‘nieuws’ wordt gebracht.Schrijf uw bericht in MS Word en ge­bruik de spelling- en grammaticacontrole.
  2. Besteed niet te veel tijd aan de kopregel. Die wordt toch door de journalist aangepast.
  3. Schrijf in de eerste alinea kort over uw nieuws om de aandacht te trekken.
  4. Werk uw nieuws verder uit in de tweede alinea.
  5. In de derde en laatste alinea sluit u het bericht en geeft u aan hoe men kan reageren. U noemt daar bijvoorbeeld uw website.
  6. Zet een streep onder uw bericht met daaronder in hoofdletters ‘VOOR DE REDACTIE’ en vervolgens ‘Voor meer informatie: ...’ (vul uw naam, functie en 06-nummer in).
  7. Kopieer de tekst in een e-mailbericht, zet de kopregel bij ‘onderwerp’ en voeg het Word-document bij als bijlage.
  8. Een goede foto verhoogt de kans op plaatsing van uw bericht.

 

Download hier een voorbeeld persbericht

 

Als de pers met u contact opneemt

Meewerken of niet?

Stel, er belt een journalist, weet dan dat u niet verplicht bent mee te werken of antwoord te geven op zijn of haar vragen. U kunt ook tijd proberen te winnen en vragen later opnieuw contact op te nemen.

Hoe bereidt u zich voor?

  • Stel uzelf alle mogelijke vragen. Niet alleen de leuke, maar ook de moeilijke of minder leuke. Bedenk hiervoor alvast antwoorden. Oefen deze antwoorden een paar keer, zodat u ze straks vloeiend kunt geven.
  • Wat zijn de drie belangrijkste punten die u in het artikel wilt terugzien? Schrijf ze op, zodat u ze tijdens het interview niet vergeet.
  • Bedenk voorbeelden of anekdotes, zodat u uw verhaal leuker en meer aansprekend kunt maken. Verwerk uw drie boodschappen erin!
  • Probeer niet grappig te zijn. De journalist kan een ander gevoel voor humor hebben.
  • Voorkom negatieve uitspraken, zelfs over uw concurrentie. Die komen gegarandeerd te­rug in de tekst als smeuïg detail!

Waar let u op tijdens een interview?

  • Noem uw drie belangrijkste boodschappen een paar keer. Waarschijnlijk wordt de tekst nog bewerkt, dus hoe vaker u deze boodschappen noemt, hoe groter de kans is dat ze in de uiteindelijke tekst verschijnen.
  • Spreek begrijpelijk Nederlands en laat vak­taal en moeilijke woorden achterwege.
  • Lieg nooit. Weet u iets niet? Zeg dat dan. En geef aan dat als het belangrijk is, u daar graag over terugbelt.
  • Wilt u iets niet gepubliceerd zien? Zeg het dan niet. Een journalist een geheim vertellen is één van de grootste fouten die u kunt maken.
  • Heeft u gezegd wat u wilde zeggen? Dan mag u best een stilte laten vallen. Als de journalist niets zegt, is dat vaak een manier om u door te laten praten totdat u iets zegt dat u liever niet had willen zeggen.

Crisiscommunicatie

Som heeft u contact met de pers niet omdat u graag publiciteit wilt, maar omdat er echt iets aan de hand is binnen uw bedrijf. Dan zult u wel met de pers moeten praten. Bijvoorbeeld bij een bedrijfsongeval met gevaarlijke gevolgen voor het milieu of een bedrijfsongeval waar een of meer doden bij zijn te betreuren. Zijn de risico’s voor u en uw onderneming zeer groot, dan kunt u in geval van nood gespecialiseerde communicatieadviseurs inschakelen die u helpen gedurende de hele crisis.

Mediatraining

Eventueel volgt u of een van uw medewerkers al eerder een mediatraining in geval van nood. Tijdens een mediatraining wordt u of uw medewerker getraind op het verbeteren van het optreden in de pers en in de media. Er wordt o.a. aandacht besteed aan:

  • het formuleren van uw boodschap;
  • het beantwoorden van vragen;
  • vraag- en interviewtechnieken;
  • lichaamstaal;
  • uitspraak, mimiek en tics.

Sociale media

Vergeet ook de sociale media niet. Nieuws verspreidt zich tegenwoordig enorm snel. In crisistijd zult u ook de sociale media moeten (laten) monitoren en op gepaste wijze moeten (laten) reageren.