Folders (huis-aan-huis verspreid)

Printreclame - Promotie

Algemeen

Folders kunt u zelf huis-aan-huis (laten) verspreiden of u kunt dit via gespecialiseerde distributiebedrijven laten doen.

  • B2c. Ongeadresseerde reclamefolders hebben richting particulieren hoofdzakelijk een promotioneel karakter.
  • B2b. Richting bedrijven zijn zowel informatieve als promotionele folders mogelijk, echter werken geadresseerde mailings zakelijk veel beter.

Uiteraard kunnen zakelijke folders gemaild worden of via bijvoorbeeld studenten in bepaalde wijken, industrieterreinen of kantorenparken bezorgd worden. Daarbij kunt u zelf bepalen hoeveel folders er gedrukt worden, hoeveel er verspreid worden en dus ook hoeveel het allemaal mag kosten.

Als er een redelijk budget beschikbaar is, kunt u vrij snel een groot bereik realiseren.

Van dit artikel is er in december 2017 een update verschenen.

De cijfers

Volgens de NOM Folder Monitor 2016 leest 62% van de Nederlanders alleen papieren folders. 81% komt naar aanleiding daarvan in actie. 3,5 miljoen mensen lezen een digitale folder (2,7 miljoen via verzamelwebsites en 2,0 miljoen via apps). 76% leest de folder voor aanbiedingen , 46% koopt geregeld een product uit de folder en 32% gebruikt de folder om te vergelijken. De en de gemiddelde leestijd is 17 minuten op papier en 12 minuten voor digitaal.

Het bereik. Het bereik is dus zo massaal of kleinschalig als dat men zelf wenst. Het is wel belangrijk te realiseren dat slechts weinig informatie effectief wordt gelezen. Daarom is het van groot belang dat de folder goed opvalt door creatief te zijn.

Folderoverzicht

Voor een overzicht van alle folders die in Nederland worden verspreid, kunt u terecht op de website Spotta.  U kunt hier folders zoeken op foldernaam, op categorie en op verspreidingsgebied.

In folie

Een nieuwe trend is dat huis-aan-huisfolders bij elkaar in plastic folie worden verpakt en verspreid. Distributeur MailMerge heeft een product dat zij ‘Sealpack’ noemen en dat ze op zakelijke adressen verspreiden.

Voordelen

  • Bereik. Het bereik is zo groot als u wilt. In de regio waar u folders laat bezorgen, kunt u er in het algemeen op rekenen dat zo’n 60% van de mensen ze zal lezen.
  • Timing. U kunt uw folder laten maken wanneer u wilt en u kunt hem laten drukken en distribueren binnen één week.
  • Snelheid. U kunt snel adverteren en dus ook snel respons hebben.
  • Flexibiliteit en creatieve mogelijkheden. Qua vorm, plaats en inhoud kan bijna alles. U kunt bijvoorbeeld een folder in de vorm van een gsm of een bierflesje laten drukken met een kortingsbon erop. Zo valt u beter op.
  • Lage kostprijs. U kunt al zo’n 10.000 folders laten drukken en verdelen vanaf circa € 1.000,-.
  • Kwaliteit. Zowel het bereik van als de waardering voor reclamefolders is de afgelopen jaren flink toegenomen; onder andere door de verbeterde kwaliteit en de inhoud van het drukwerk.
  • Database en respons. Door de respons op geadresseerd reclamedrukwerk bij te houden, kunt u een waardevolle database met klantgegevens opbouwen. Deze gegevens kunt u weer gebruiken om gerichte vervolgacties op te zetten.

 

Nadelen

  • Reclamedruk. Als u werkt met een distributeur, zal uw folder wel tussen tientallen andere folders (en dus concurrenten) zitten.
  • Doelgroep. U kunt uw doelgroep alleen regionaal benaderen en niet segmenteren naar geslacht, leeftijd, beroep, hobby’s, enz.
  • Opvallen. Ondanks het grote bereik wordt gemiddeld zo’n 25% onmiddellijk weggegooid, het overige wordt veelal vluchtig doorgebladerd. U moet dus echt opvallen om resultaat te behalen. Als u een saai en onverzorgd zwart-witblad in de bus laat stoppen, zal dat sneller worden weggegooid dan een kleurrijke kortingsbon in de vorm van een fles afwasproduct.
  • Zéér geringe levensduur. Een folder wordt bijna onmiddellijk weggegooid, tenzij hij wordt bewaard voor een specifieke aankoop.
  • Niet selectief. Sommige doelgroepen zijn met ongeadresseerd reclamedrukwerk moeilijk bereikbaar (bijvoorbeeld werkende mannen).

Kostprijs

Exacte bedragen kunnen we u hier niet geven, want de prijs hangt van een heleboel factoren af zoals gewicht, soort verpakking, frequentie, tijdstip, snelheid en postcodegebied. Maar om u een idee te geven, volgen hier wat richtprijzen van een aantal Nederlandse distributeurs. Hierbij gaan we ervan uit dat u zelf laat drukken en zelf (eventueel via het reclamebureau) zorgt voor het ontwerp. De kosten voor het verspreiden van ongeadresseerde huis-aan-huisfolders variëren gemiddeld tussen de € 0,03 en € 0,06 per stuk. Een ruwe prijsindicatie van het drukwerk is € 700,- voor 10.000 folders van vier pagina’s in twee kleuren. Tienduizend reclamefolders maken en verdelen kan dus al vanaf zo’n € 1.000,- exclusief handling (€ 700,- drukwerk en € 300,- verspreiding).

Voor meer informatie kunt u een kijkje nemen op BBR - Brievenbusreclame. Op deze site vindt u ook interessante onderzoeksgegevens

Voorbeeld. Een groentenboer en een slager maakten samen bij 13.000 gezinnen in een dorp reclame. Ze maakten ieder gebruik van één kant van een eenvoudig A4’tje. De groentenman gaf informatie en tips over asperges plus een aanbieding. De slager deed dat met beenham en een speciale saus. En die twee producten waren natuurlijk mooi te combineren. Met deze folder trok men niet alleen meer klanten naar beide zaken, maar ook het aantal gebruiksmomenten nam sterk toe, waardoor er meer verkocht werd. De kosten voor het drukwerk (€ 250,-) en de verspreiding (€ 16,- per 1.000 stuks via het lokale weekblad) werden gedeeld (€ 229,- per ondernemer).

Reclamefolderdistributeurs

Bij de meeste Nederlandse distributeurs voor ongeadresseerde reclame geldt dat klanten zelf kunnen bepalen hoe en wanneer ze de folders verspreid willen hebben. Men kan vaak zelfs delen van gemeenten kiezen. Ook lokale of regionale weekbladen kunnen vaak tegen betaling uw folder verspreiden.

Er bestaan diverse dienstverleners waar u terecht kunt voor verspreiding door heel Nederland. Die dienstverleners doen dan weer zaken met diverse verspreidbureaus. 

 

Tips

☞ Zorg dat uw ongeadresseerde reclamedrukwerk goed opvalt door creatief te zijn, want anders wordt uw folder al snel overgeslagen en weggegooid.

☞ Door gebruik te maken van een antwoordcoupon kunt u een interessant adressenbestand opbouwen. U kunt dit bestand in de toekomst weer gebruiken voor gerichte acties.

Conclusie

Een reclamefolder is dus een goed medium als u op een opvallende manier iets nieuws of iets belangrijks te vertellen heeft, of als een belangrijk deel van uw doelgroep uitkijkt naar uw boodschap (denk aan de folders met speelgoed nét voor Sinterklaas). Anders wordt uw folder al snel overgeslagen en weggegooid. Voor acties (gericht op store-traffic en verkoop) is een folder dus zeker een goed medium. Voor het opbouwen van naamsbekendheid of het versterken van uw bedrijfsimago kunt u vaak beter een ander medium kiezen.

 

 Van dit artikel is er in december 2017 een update verschenen.

 

© Indicator