Kies de beste kleur voor uw zaak

Detailhandel en horeca

 

Kleur al in 2002 onderzocht

Malaika Brengman deed al in 2002 een doctorale studie aan de Universiteit van Gent naar het effect van kleur in een winkelomgeving. Zij vroeg zich af in welke mate verschillende kleuren emoties kunnen opwekken en of daarmee het gedrag van de consument beïnvloed kan worden. Het bleek dat als de kleur van de inrichting als aangenaam wordt ervaren, de klant meer tijd besteedt in de winkel en ook bereid is om meer geld te besteden.

Ook voor restaurants onderzocht

Leverancier van producten op gebied van hygiëne en sanitair Tork publiceerde) een onderzoek dat zij hadden laten doen door United Minds in de Colour Factory in Zweden. De proefpersonen kregen een headset waarmee hun hersengolven werden gemeten. Op basis van hersenactiviteit en hartslag werd het effect van de kleuren op stemming en emotie geïdentificeerd.

De belangrijkste resultaten

Het meditatieve groen. Groen heeft een geruststellend en verkwikkend effect. Groen wordt ervaren als ontspannend, kalm en gastvrij. De kleur past goed bij een lunch.

Het verfijnde zwart. Zwart pas bij een verfijnd diner of een avondje uit, maar leidt tot een verminderd concentratievermogen waardoor het minder geschikt lijkt voor zakelijke settings. Kernwoorden zijn: luxueus en modern, maar ook saai en niet gastvrij.

Het vrolijke oranje. Modern, vrolijk en beetje onromantisch en stressvol. Geschikt voor leuke bijeenkomst met vrienden en kinderen.

Het rustige bruin. Bruin wordt gezien als neutraal, traditioneel en ontspannend. Het is minder geschikt voor een spectaculair programma, maar juist wel voor een traditionele gelegenheden. Het past bovendien goed bij andere kleuren.

Het romantische rood. Rood wordt sterk geassocieerd met een avondje uit en romantiek. Het heeft ook een energieke en creatieve kant, waardoor ook kinderen er zich bij thuis voelen.

Het plezierige geel. Een opwindende en plezierige kleur voor een vrolijke omgeving en heel geschikt voor het ontbijt en ontbijtbuffetten. Het is ook de meest populaire kleur voor kinderen.

Het veelzijdige wit. Bijzonder neutraal, luxe en modern. Heel geschikt voor zakelijke gelegenheden. Leidt tot weinig emoties en is goed te combineren met andere kleuren.

Wat moet u hier nu mee?

De inrichting veranderen? U heeft zelf een goed beeld van de zaak die u wilt. Heeft u echter (ver)-bouwplannen en overweegt u nieuwe kleuren voor de muren e.d.? Dan kan het zeker geen kwaad om te checken wat uw kleurkeuzes kunnen oproepen bij uw gasten.

Het meubilair. Ook hiervoor geldt: kies wat past bij de uitstraling die u nastreeft. Geeft u de muren een nieuw likje verf, dan kan dat wellicht ook voor uw meubilair.

Tafellinnen, servies en accessoires. Speel juist met de onderzoekresultaten in op de sfeer die u gaat creëren met het tafellinnen, het servies en de accessoires. Pas deze qua kleur aan op het soort publiek dat het u wilt trekken (gezinnen, kinderen, …), het moment van de dag (ontbijt, lunch, borreltijd, diner) en de sfeer die u neer wilt zetten (vrolijk, romantisch, zakelijk. Het tafellinnen hoeft dan uiteraard niet bij de initiatiefnemer van het onderzoek gekocht worden …


U hoeft niet meteen uw hele zaak te verbouwen om met de juiste kleuren het publiek te trekken dat u graag wilt. Ook met de juiste kleur tafellinnen en de juiste kleur accessoires kunt de sfeer neerzetten die u graag wilt.

 


 

Afbeelding van Free-Photos via Pixabay