Luchtsleepreclame anno 2019

Media - Buitenreclame

Luchtsleepreclame

Reclame achter vliegtuigjes heeft, met name in de zomermaanden, een sterk effect op plekken waar veel mensen bijeen zijn, zoals bij evenementen in de buitenlucht of op het stand. Mensen die bijvoorbeeld ontspannen op het strand liggen, zijn vaak nieuwsgierig als er iets overvliegt en nemen daardoor de tijd ernaar te kijken. De boodschap dringt dus vaak goed door. Bovendien is het door de hoogte mogelijk een groot aantal mensen in één keer te bereiken.

Leveranciers

Hieronder een aantal bekende partijen waar men terecht kan voor meer informatie en prijzen:


Bij sommige leveranciers kunt u ook kiezen voor zeppelinreclame, anderen bieden u zelfs de mogelijkheid kleine parachutes met een premium te droppen en reclame te maken met grote ballonnen.

Premiumdropping

Als u kiest een dropping wilt, is het belangrijk om als opdrachtgever hierover in gesprek te gaan met de gemeente. Sommige gemeentes hebben hier geen bezwaar tegen. Andere stellen een vergunning verplicht en verplichten u als opdrachtgever om ook alles op te ruimen. Met de huidige publieke tendens is het de vraag of het nog op prijs gesteld wordt dat er op deze manier reclame wordt gemaakt met alle “vervuiling” van dien.

Bereik

Er zijn geen concrete bereikgegevens van dit medium, maar op basis van inschatting zou een goede zomerdag aan de kust toch zeker zo’n half miljoen mensen moeten kunnen bereiken in 4 uur rondvliegen. Ook bij festivals, concerten en buitenevenementen is het geschatte bereik zeer groot.

Wanneer inzetten?

Naamsbekendheid. Reclame op een sleep achter een vliegtuig is met name in de zomermaanden effectief op plaatsen waar veel mensen buiten bijeen zijn. Uiteraard is het alleen mogelijk kort de naam en contactgegevens van het bedrijf te vermelden waardoor dit medium met name voor naamsbekendheid geschikt is.

Promotionele ondersteuning. Voor lokale ondernemers is het interessant om een actie kort een bondig te communiceren. Op die manier kun je als kleine ondernemer vanaf ca. € 400 al tienduizenden mensen bereiken.

Andere redenen. De belangrijkste redenen of momenten om zakelijk luchtreclame in te zetten waren:

  • een bedrijfsopening;
  • het maken van een (politiek) statement;
  • de naamsbekendheid vergroten van uw merk of bedrijf;
  • een specifieke actie communiceren.

 

Prive redenen. Daarnaast wordt er voor privédoeleinden ook nog vaak luchtreclame ingezet. Denk daarbij aan bijvoorbeeld:

  • huwelijksaanzoeken;
  • condoleances; en
  • iemand een hart onder de riem steken.

 

We schreven al eerder over luchtsteepreclame en hebben dat artikel in juni 2019 geactualiseerd.

 

Meer impact met full color

Wilt u meer impact dan kun je nog kiezen voor een full colour doek. Dit doek mag maximaal 100 m2 zijn. Grotere doeken kunnen niet door het vliegtuigje (vaak een Cessna 170) gesleept worden. Het doek kost gemiddeld ca. € 2.500 Euro (€ 25 per m2) en kan 80 tot 100 vlieguren worden gebruikt. Zeker voor grotere bedrijven die langere tijd een bepaalde boodschap willen overbrengen is dit een effectieve vorm van reclame maken. 

De beste locaties

De effectiefste locaties op een rij (bij zonnige dagen):

  • strand;
  • grote binnensteden;
  • voetbalstadiums;
  • kerstmarkten;
  • festivals zoals Pinkpop en Lowlands;
  • de Nijmeegse Vierdaagse;
  • de Tilburgse Kermis;
  • North Sea Jazz festival;
  • Wielerrondes;
  • TT Assen
  • F1 in Zandvoort (in 2020);
  • EK voetbalwedstrijden in Amsterdam (2020).


Wat zijn de regels?

Waar wel en niet? U kunt praktisch overal in Nederland reclamevliegtuigen inzetten. Er is echter een aantal restricties. Zo mag bijvoorbeeld niet in de buurt van het Binnenhof (Den Haag) en luchthaven Schiphol en op wisselende locaties door het land. Gevlogen worden. Dit kan te maken hebben met bezoeken van leden van het Koninklijk Huis. De partij waar u de luchtreclame inkoopt is op de hoogte bij welke locaties wel en niet gevlogen kan worden.

Wanneer wel en niet? Luchtreclame mag 7 dagen per week ingezet worden van 9.00 uur ’s morgens tot 19.00 uur ’s avonds in de zomermaanden. Als de dagen korter zijn moeten de toestellen aan de grond staan tot minimaal een half uur na zonsopgang en vanaf een half uur voor zonsondergang. Tot 2013 mocht er op zondag niet gevlogen worden met reclamevliegtuigen. Sinds de aanpassingen (versoepeling) van de Winkeltijdenwet mag er ook op zondag luchtreclame ingezet worden.

Tijdig boeken

Voor hele drukke evenementen is het van belang ver van te voren een reservering te maken. Er is maar een beperkte capaciteit van reclamevliegtuigen in Nederland. Enkele tientallen toestellen kunnen in Nederland ingezet worden. Bij grote evenementen zijn ze vaak al ver van te voren geboekt.

Dit artikel is mede tot stand gekomen door Yannick Veys.