Nieuwe regels influencers 2022

Online reclame maken - Social media

Wat doen influencers?

Influencers maken reclame voor hun opdrachtgevers. Meestal gebeurt dat met filmpjes op YouTube, Instagram of TikTok. Doordat deze ‘vloggers’ populaire filmpjes postten, kregen ze steeds meer volgers (abonnees). Dus werden ze interessant voor bedrijven die reclame wilden maken.

Voorbeeld. Zo kent u wellicht Nicky de Jager wel uit de media. Ze verdiepte zich in make-up en maakte instructiefilmpjes die ze via sociale media deelden. Dat deed ze op een eigen, authentieke manier die blijkbaar enorm aansprak en leidde tot meer dan 10 miljoen volgers.

Goede influencers worden door hun volgers als een autoriteit gezien en dus neemt men al snel hun mening over. Autoriteit is volgens Robert Cialdini (professor in de psychologie) een van meest effectieve beïnvloedingstechnieken.

Macro- en micro-influencers

Macro-influencers hebben meer dan 100.000 volgers. Micro-influencers minder dan 100.000. Het voordeel voor een adverteerder is dat een micro-influencer vaak gespecialiseerd in een bepaalde nichemarkt (een klein afgebakend deel van de markt) en dat hun tarieven lager zijn dan van de macro-influencers. Tóch kan het voor u interessant zijn. Macro-influencers zijn daarentegen vaak professioneler, bereiken een groter publiek én hanteren hogere tarieven. Een andere veelgebruikte indeling is:

  • Nano-influencers             < 5.000 volgers
  • Micro-influencers            5.000 - 50.000 volgers
  • Meso-influencers            50.000 – 100.000 volgers
  • Macro-influencers           100.000 – 1.000.000 volgers
  • Mega-influencers            > 1.000.000 volgers

 

Zakendoen met influencers

Er zijn meer influencers dan alleen maar voor make-up en gezondheidsproducten. Vaak gestart vanuit een interesse en/of hobby. Zo zijn er tal van bbq-fanaten die geweldig leuke bbq-video’s maken met allerlei tips en ideeën. Zij maken niet alleen reclame voor grote bbq-fabrikanten maar ook voor lokale slagers, slijters, enz.

Kent u dergelijke vloggers, dan kunt u ze zelf benaderen. Wilt u het grootser aanpakken, dan bestaan daar speciale influencerplatforms voor. In onze checklist vindt u een aantal voorbeelden.

Per 1 juli 2022 strengere regels voor influencers

De markt van influencer-marketing is inmiddels enorm. Zo groot dat de wetgevers vinden dat influencers onder de mediawet moeten vallen. Daarin worden consumenten (kijkers en luisteraars) beter beschermd. Vanaf 1 juli 2022 is dat zover. In grote lijnen betekent dit dat als influencers betaald krijgen (in geld of in product) als ze een product laten zien en/of gebruiken ze dit moeten vermelden. Aan kinderen mag men niet meer gesponsord speelgoed aanprijzen.

De nieuwe regels gelden alleen voor influencers met meer dan 500.000 volgers.

Voor u als opdrachtgever

Doet u zaken met een dergelijke influencer, check dan voor de zekerheid of deze zich aan de nieuwe regels houdt. Het wordt echter vaak als heel positief ervaren als influencers transparant en duidelijk aangeven als ze ergens voor gesponsord worden. Oók als ze minder dan 500.000 volgers hebben. Bepaal dus voor uzelf met welke vloggers u wel en niet zaken wilt doen en of u vermeldt wilt hebben dat u betaald heeft voor het maken van reclame voor uw bedrijf en/of product.

Wilt u meer weten over de influence- regels, voorbeelden zien, e.d.? Dat is daar inmiddels een speciale website voor (van branchevereniging DDMA): Influencerregels.com

Starten met reclame maken via influencers

  • Bepaal uw doelgroep
  • Bepaal uw doel en doelstelling
  • Bepaal uw budget
  • Bepaal het medium dat het beste bij de doelgroep past - YouTube - Instagram - TikTok - Facebook - enz.
  • Maak een briefing
  • Zoek een relevante influencer die bij u, uw onderneming én uw product of dienst past.
  • Check of men uw sponsoring vermeldt of niet
  • Bepaal of u dat wilt of niet.
  • Check hoe het resultaat gemeten kan worden.

 

Websites voor de regelgeving

 

Platforms voor influencer-marketing

Er bestaan diverse internetplatforms die influencers en adverteerders bij elkaar willen brengen. Het ene platform is daarbij meer gespecialiseerd in een bepaalde branche dan het andere platform. Sommige platforms focussen op kleinere niches en sommige richten hun pijlen juist op de grote consumentenmarkten.

Influencers met meer dan 500.000 volgers moeten vanaf 1 juli 2022 vermelden als ze betaald worden voor het laten zien of gebruiken van een product of dienst. Dat geldt voor betaling in euro’s én in natura in de vorm van gratis product.

 

 

Afbeelding van Md abu nayeem Bhuiyan via Pixabay