Iedereen waardeert een bedankje. Als u klanten aan u wilt binden, is af en toe een bedankje sturen dan ook geen gek idee. Slechts weinig bedrijven doen het, dus u valt er automatisch extra mee op. Komt uw klant wekelijks langs, dan hoeft u hem uiteraard niet wekelijks te bedanken. Maar zeker bij nieuwe klanten, of bijvoorbeeld jaarlijks bij bestaande klanten, is het zeker de moeite waard.
Heeft u de adresgegevens van uw klant, dan is het een kleine moeite om bijvoorbeeld een week na aankoop een brief of kaart te sturen waarin u de klant bedankt voor de aankoop. Tip. Geef er meteen bij aan dat men altijd kan bellen of kan langskomen als er iets is of als men vragen heeft. Niet alleen geeft u hiermee aan dat u de klant waardeert (waardoor u deze aan u bindt), u geeft ook nog eens extra service (en ook daarmee bindt u klanten aan u). Levert u diensten, dan gaat hetzelfde idee uiteraard op.
Stuur een week na afronding van een opdracht of project een brief en bedank voor het vertrouwen. Geef meteen aan dat u met plezier heeft samengewerkt en dat u dat in de toekomst uiteraard graag nog eens zou willen doen. Misschien is uw brief dan wel nét de herinnering voor de klant om u opnieuw voor een opdracht uit te nodigen.
Heeft u het adres niet, zet dan minimaal een bedankje op de factuur of kassabon. Dat kan een standaardtekst zijn, maar laat deze enigszins opvallen, bijvoorbeeld met een opvallend grote letter. Dan zorgt u ervoor dat mensen er niet overheen kunnen kijken. Een kleine moeite en wel zo attent!