Of u nu producten of diensten aanbiedt, u heeft bepaalde vakkennis opgedaan door het werk dat u doet. Heeft u een restaurant, dan kunt u koken (of u weet alles over bediening, tafelschikking en dure wijnen). Heeft u een bar, dan kunt u cocktails maken en het perfecte biertje tappen.
Een bloemenzaak weet alles over bloemschikken, een kledingzaak kan kleuradvies geven, een freelance projectmanager kan alles vertellen over planningen en een groothandel in stoffen kan alles vertellen over hoe je gordijnen maakt. De ideale manier om klanten te werven en te binden … en er wellicht zelfs aan te verdienen!
Hoe u een workshop invult, maakt niet veel uit. Het kan bijvoorbeeld bij u op de zaak in de avonduren. Voor twee mensen of voor een grote groep. U kunt er een bijdrage voor vragen of het gratis aanbieden. Dit hangt vooral van uw doelstelling af. Wilt u eraan verdienen? Probeer het dan in uw eigen zaak, zodat u geen kosten heeft en vraag een (bescheiden) bijdrage. Is uw doel vooral klanten binden, dan kunt u de workshop gratis aanbieden voor trouwe klanten. Wilt u nieuwe klanten winnen? Vraag de deelnemers dan een introducé mee te nemen.
Als u een workshop geeft, is dat een ideaal moment om uw klanten van dichtbij te leren kennen. Wat kunt u beter doen? Wat speelt er bij uw klanten? Hebben ze tips? Allemaal vragen die u tussendoor kunt stellen.
U heeft niets te verliezen: verzin een aansprekend onderwerp, prik een datum en maak bijvoorbeeld een inschrijfformulier dat u uw klanten meegeeft of op uw website plaatst. Zijn er onvoldoende deelnemers? Dan annuleert u de workshop en heeft u het in ieder geval geprobeerd. Kosten heeft u er dan niet voor gemaakt. En wie weet wordt het een succes!
Tip. Als u een workshop organiseert, heeft u nieuws te melden. Maak meteen een persbericht en stuur het naar de lokale krant of naar vakbladen! Als het onderwerp van de workshop aanspreekt, maakt u een aardige kans geplaatst te worden. Dat levert uw bedrijf extra reclame en het kost u niets!