Een persoonlijke offerte met een Post-it note

Offertewegwijzer

Onderzoek van psycholoog Randy Garner toont aan dat je met het gebruik van Post-its je offerte een stuk persoonlijker kunt maken. Met als gevolg: meer opdrachten en orders. Hoe werkt dat dan?


Een test met Post-it

De psycholoog Randy Garner van de Sam Houston State University verstuurde een brief met een vragenlijst naar drie groepen mensen:

  • groep 1 kreeg een brief met een Post-it met een persoonlijke boodschap;
  • groep 2 kreeg een brief met dezelfde persoonlijke boodschap op de brief geschreven; en
  • groep 3 kreeg de zonder extra persoonlijke boodschap.

Opvallende resultaten

Het kleine plakkerige briefje bleek een geweldige impact te hebben. [av_image src='https://www.klantvisie.nl/artikelen/wp-content/uploads/2017/04/Post-it-1-300x273.jpg' attachment='827' attachment_size='medium' align='right' styling='' hover='' link='' target='' caption='' font_size='' appearance='' overlay_opacity='0.4' overlay_color='#000000' overlay_text_color='#ffffff' animation='no-animation'][/av_image]

  • Groep 1 met Post-it. Meer dan 75% van de mensen die de vragenlijst met een persoonlijke Post-it ontvingen, stuurden de lijst ingevuld terug.
  • Groep 2 met geschreven boodschap. ‘Slechts’ 48% stuurde de vragenlijst retour.
  • Groep 3 zonder persoonlijke boodschap. Nu stuurde 36% de vragenlijst terug.

En test nummer twee

Garner was bang dat de Post-it zoveel aandacht trok waardoor het resultaat beter was. Daarom deed hij een tweede test met de volgende resultaten.

  • Groep 1 Post-it met handgeschreven boodschap. Resultaat: 69%.
  • Groep 2 Blanco Post-it. Resultaat: 43%.
  • Groep 3 Geen extra boodschap. Resultaat: 34%.

Lees het artikel over het onderzoek “Post-It® Note Persuasion: A Sticky Influence” (Journal of Consumer Psychology).

Waarom werken Post-its met een persoonlijke boodschap zo goed?

Onbewust schuldgevoel. Door de extra, persoonlijke inspanning (de speciaal persoonlijk geschreven boodschap) voelen mensen zich min of meer verplicht. Door jouw inspanning heeft men eerder de neiging voor u iets terug te doen. Beter en sneller. Uit het onderzoek bleek ook dat de mensen de vragenlijsten zorgvuldiger invulden en sneller terugstuurden. Extraatje. Toen Garner ook nog eens zijn initialen en het woord ‘bedankt’ toevoegde, stegen de responspercentages nog verder.

De Post-it in je offerte toepassen

Jouw offerte met Post-it scoort beter dan een vergelijkbare offerte zonder Post-it van de concurrent. Een aantal tips

  • Schrijf een persoonlijke boodschap op een Post-it die je aan je offerte toevoegt. Bijvoorbeeld: “Hier vindt u een alternatieve oplossing die geld bespaart. Jos Raeskin”.
  • Plak die op een plek waar je de klant op iets speciaals wilt wijzen.
  • Bij een wat uitgebreidere offerte kan dat in de begeleidende offertebrief.
  • Bij een kleinere offerte kan dat op een bijlage, zoals de uitvoeringsvoorwaarden of een brochure.
  • Verstuur je een offerte als pdf-bestand via e-mail? Ook dan kun je een soort Post-it toevoegen met Acrobat Reader.
  • Onderteken met uw naam of met uw initialen.
  • Je kunt Post-its laten bedrukken met je bedrijfsnaam en/of logo.
  • Lees ook “Een opvallende offerte maken? Dat doe je zo!”  en "Het beslissingsproces van de klant".