Vlaggen en wimpels

Buitenreclame

Talrijke studies hebben reeds aangetoond dat beweging de aandacht trekt. Als u op een beurs rondwandelt, wordt uw aandacht snel getrokken door de stand waar bijvoorbeeld een machine draait of waar flitsende videobeelden worden getoond. Vandaar dat een wapperende vlag ook meer aandacht krijgt dan een affiche van vergelijkbare grootte. Naast de tradionele vlaggen zijn er tegenwoordig veel meer mogelijkheden zoals banieren (verticale vlaggen), stoffen posters en plafondhangers.

Twee grote aanbieders zijn AVI (Aandacht Vlaggen Industrie) en de Dokkumer Vlaggen Centrale.

Voordelen

Aandacht. Vlaggen en wimpels zijn een opvallend medium door hun beweging. Ze zijn dus ideaal om uw bedrijf te laten opvallen.

Kosten. Vlaggen (en masten) zijn een relatief goedkoop medium.

Imago. Vlaggen staan in feite chic omdat ze iets ridderlijks hebben. Ze verbeteren uw imago en hebben een statusverhogend effect op beurzen, op opendagen, bij evenementen en congressen, enz.

Landenvlaggen. Vlaggen uit diverse landen en de EU-vlag geven uw bedrijf een internationaal tintje. U kunt er bovendien buitenlandse klanten en bezoekers welkom mee heten. Landenvlaggen hebben ook iets feestelijks.

Nadelen

Bereik. U kunt niet zomaar overal vlaggen plaatsen. Het is dus eerder een lokaal medium voor rond uw eigen bedrijf bijvoorbeeld.

Boodschap. Vaak is een boodschap slecht leesbaar, dus een vlag is alleen geschikt voor de naam of het logo van uw bedrijf.

Houdbaarheid. De ervaring heeft geleerd dat als u uw vlag 24 uur per dag laat wapperen, u ongeveer drie vlaggen per jaar verbruikt. ’s Avonds strijken en ’s morgens weer hijsen verlengt uiteraard de levensduur.

Let op. Een versleten vlag verslechtert uw imago.

Bereik

Er zijn met betrekking tot vlaggen geen concrete gegevens over het bereik beschikbaar.

Kostprijs

Digital. Vlaggen zijn relatief goedkoop in aanschaf en de keuzes zijn natuurlijk zeer uiteenlopend. Als u slechts één vlag of enkele vlaggen wilt bestellen, kunt u het best kiezen voor digitale druk. Eén vlag in full color kost dan circa € 120,- (100 cm x 150 cm). Tien vlaggen kosten zo’n € 400,-. Digitale vlaggen hebben bovendien een korte levertermijn.

Zeefdruk. Voor grotere oplages wordt zeefdruk interessant. Prijzen kunnen dan zakken naar minder dan € 25,- per stuk. De levertermijn bij zeefdrukken is meestal wel langer dan bij digitaal drukken. Ook masten verschillen natuurlijk erg in prijs. Een eenvoudige mast van 5 meter, geplaatst met alle toebehoren, vindt u bijvoorbeeld in polyester al vanaf zo’n € 290,- en in aluminium vanaf € 115,-. Nationale wimpels kunt u al aanschaffen vanaf € 22,30 (voor een mast van 5 meter op een formaat van 25 x 200 cm). Themabanieren op een formaat van 120 x 80 cm zijn er al voor € 25,- per stuk.

Kijk voor meer informatie op de sites van de leveranciers:

Voor meerdere aanbieders kunt u op internet via bijvoorbeeld Google de zoekopdracht ‘vlaggen en wimpels’ ingeven. Dit levert u vele tientallen resultaten.

Tips

☞ Vraag altijd naar de speciale kortingen. Een aantal leveranciers, zoals ook de Dokkumer Vlaggen Centrale, werkt namelijk met speciale maandaanbiedingen die u geld kunnen besparen.

☞ Plaats alleen uw logo of bedrijfsnaam op een vlag, want meer dan dit is vaak niet goed zichtbaar.

☞ Haal uw vlaggen binnen bij windkracht 6 of hoger, om beschadigingen te voorkomen.

☞ Bestel bij voorkeur meerdere vlaggen tegelijk zodat u even vooruit kunt, want zo betaalt u per vlag een stuk minder.

☞ Pas de grootte van de vlag aan de lengte van de mast aan. Enkele richtlijnen zijn:

  • Mast 8 meter > vlag 225 x 350 cm of 400 x 150 cm
  • Mast 5 meter > vlag 120 x 180 cm
  • Mast 6 meter > vlag 150 x 225 cm of 300 x 100 cm
  • Mast 10 meter > vlag 300 x 450 cm.

Conclusie

Vlaggen zijn een goedkope en goede manier om uw bedrijf te laten opvallen. Ze werken imagoversterkend en imagoverhogend.

 

© Indicator