Lichtmastreclame - uw reclame in de spotlights

Buitenreclame

Lichtmastreclame - uw reclame in de spotlights

In elk dorp of in elke stad hangen op een aantal plekken verlichte reclameborden aan lichtmasten. Die worden daar opgehangen en onderhouden door exploitanten, die bij de betreffende gemeente vergunning hebben gekregen om op die bepaalde plekken reclame te maken.

Let op. Van dit artikel is een bijbehorende update van december 2017 beschikbaar. 

Om het reclamebord te kunnen verlichten, moet er natuurlijk een stroomvoorziening zijn. Electriciteit wordt daarom, in overleg met de betreffende electriciteitsmaatschappij, van de betreffende lichtmast afgetakt. De exploitant regelt dat zelf. Deze kan u ook helpen met het ontwerp, de productie en het onderhoud van de lichtbak.

Voorbeeld. Een meubelzaak in de Randstad trok met advertentiecampagnes veel bezoekers. Een kleinere meubelzaak speelde daar slim op in door enkele lichtbakken te laten ophangen aan de lantaarnpalen op de toegangswegen naar de grote meubelzaak.
Hij wist dat de bezoekers geïnteresseerd waren in designmeubelen en graag meerdere zaken bezochten. Dus plaatste hij de tekst: “Bezoek ook Jansen voor Italiaanse designmeubelen - volg Rotterdam; dan bij 2e stoplicht rechts.”

Voordelen

Impact. Een lichtbak heeft zowel overdag, in de avonduren als in de nacht effect.

Bereik. Het bereik kan hoog zijn, maar hangt natuurlijk sterk van de locatie af.

Segmentatie. Lichtmastreclame kan zeer goed plaatselijk en per specifiek object worden ingezet. U kunt daarbij ook segmenteren op basis van het type weg. Op een lokale weg in het dorp bereikt u merendeels de dorpbewoners en op een doorgaande (provinciale) weg bereikt u ook anderen uit (met name) de regio.

Naamsbekendheid. Lichtmastreclame werkt goed om uw lokale en regionale naamsbekendheid te verhogen.

Bewegwijzering. Het ligt voor de hand, maar met een lichtbak kunt u ook goed klanten en andere bezoekers de weg naar uw bedrijf wijzen.

Leveranciers. U kunt aan de exploitant alles uitbesteden; dus ook het onderhoud (o.a. het schoonhouden en verlichting vervangen). U heeft daar dus geen omkijken naar.

Nadelen

Inhoud. U heeft plaats voor slechts een beperkte boodschap.

Flexibiliteit. Uw reclameboodschap kunt u niet frequent vervangen en moet dus een langere periode meekunnen.

Leveranciers. Als de exploitatie door de gemeente is uitbesteed, kunt u maar bij één leverancier terecht.

Bereik

Er zijn geen concrete bereiksgegevens van dit medium. Het bereik hangt ook sterk af van de betreffende locatie. Vraag ernaar bij de betreffende exploitant.

Kostprijs

U moet qua kosten rekenen op minimaal zo’n € 1.500,- all in, per lichtbak per jaar. Dat is dan inclusief huur-, leges-, aansluit-, electriciteit-, én servicekosten. Voor het ontwerp en de productie van de poster komt daar nog eenmalig € 625,- bij.

Een aantal leveranciers zijn onder andere:

  • • CBS Outdoor - 32 gemeentes (http://www.cbsoutdoor.nl -
    tel.nr.: 020 - 562 05 62) en
  • • Het Nationale Publiciteits Bureau - 170 gemeenten (http://www.n-p-b.nl -
    tel.nr.: 023 - 538 48 44);
  • • Reclanet - 6 gemeentes (http://www.reclanet.nl - tel.nr.: 033 - 254 09 90).

Er zijn echter nog veel meer leveranciers c.q. exploitanten, die ook weer bij elkaar inkopen. U kunt het beste even informeren bij de gemeente bij welke exploitant u moet zijn.

Tips

☞ Informeer bij de gemeente aan wie de exploitatie is uitbesteed. Als u op een plek wilt hangen waar geen exploitatie voor is, dan kunt u overwegen om het zelf te regelen. Vraag dan bij de gemeente of u daar een vergunning voor kunt krijgen.

☞ Informeer bij de exploitant naar het bereik van de locatie van uw keuze. Laat hem eventueel naar verkeerscijfers vragen bij de gemeente.

☞ Als u een lichtbak tevens als bewegwijzering gebruikt, vermeld dan eventueel hoelang het nog rijden is: “8 min. Volg borden Arnhem”.

☞ U doet er goed aan bij diverse leveranciers te informeren naar de mogelijkheden en prijzen, deze lopen namelijk nogal uiteen.

☞ Vermeld naast uw naam ook altijd uw slogan of uw USP (Unique Selling Point).

Voorbeeld. Pizzeria Marco Polo. Uw pizza binnen 30 min. thuisgebracht! Bel: 0800 - 111 222.

Conclusie

Met reclame op lichtmasten kunt u redelijk veel mensen uit de regio bereiken. Het is een geschikt medium om naamsbekendheid te krijgen en het fungeert prima als bewegwijzering.

Let op. Van dit artikel is een bijbehorende update van december 2017 beschikbaar.  

 

© Indicator