Wij zijn groen... Wees voorzichtig met je duurzaamheidsclaims!

Algemeen: mkb-reclame - Online reclame maken - Printreclame

Het belang van MVO

Het belang van MVO, maatschappelijk verantwoord ondernemen, neemt toe. Bij consumenten, zakelijke klanten én bij de overheid. Volgens onderzoek verwachten de meeste mensen dat ook jij aan MVO doet. 67% vindt het duurzaamheidsbeleid van bedrijven onduidelijk, maar 77% vindt dit wel heel belangrijk vindt.

Wat is MVO? Kort gezegd: je bent maatschappelijk verantwoord bezig als je bewust toegevoegde waarde levert aan mensen, de planeet en aan uw winst. De drie p’s, triple p: People, Planet, Profit. Je bent dan dus zo goed mogelijk bezig met mensen, het milieu, enz.

Wat moet je hiermee?

Vooralsnog moet je niets. Behalve als je grote klanten hebt die maar je duurzaamheidsbeleid vragen. Beursgenoteerde en bedrijven met meer dan 250 werknemers moeten vanaf 2024 namelijk verslag uitbrengen over hun duurzaamheidsbeleid én prestaties. Dat wordt de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) genoemd. Daarom kan men jou als toeleverancier gaan vragen gaan wat jij aan MVO doet.

Lever jij aan grote bedrijven, begin dan sowieso met het in kaart brengen wat jij aan duurzaamheid doet en wat je plannen hiervoor zijn.

Aan de slag

Grote kans dat je allang maatschappelijk verantwoord bezig bent. Wil je dit gestructureerd aanpakken, dan wordt er best wel wat hulp geboden. Zo heeft de overheid MVO Nederland opgericht; een stichting die de transitie naar een duurzame economie stimuleert en bedrijven hierin ondersteunt. Op de website vind je o.a. diverse stappenplannen en allerlei tools. Zo zijn er bijvoorbeeld de MVO Risico Checker en de MVO Start-test

Vertel het, laat het weten

Vertel je klanten en andere relaties hoe duurzaam jij bezig bent. Doe dat op je website en in je brochure en folders. Maar let op, want 52% van de mensen vindt de beloftes over de duurzaamheid van een product vaak ongeloofwaardig.

Voorkom dat u zich beter voordoet dan de werkelijkheid (greenwashing). Overdrijf dus niet, wees transparant en hanteer de vijf duurzaamheidsclaims van de ACM.

De vijf duurzaamheidsclaims van de ACM

 

  1. Maak duidelijk welk duurzaamheidsvoordeel uw producten hebben. Let op dat u de consument niet (onbewust) misleid. 
  2. Onderbouw uw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel. U moet uw claims kunnen onderbouwen.
  3. Vergelijkingen met andere producten, diensten of bedrijven moeten eerlijk zijn en mogen de consument niet verwarren. Vraag u af of u dat in uw communicatie überhaupt wel wilt.
  4. Wees eerlijk en concreet over de duurzaamheidinspanningen van uw bedrijf.
  5. Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend.

 

Wil je met een MVO-keurmerk laten zien waar je staat? Kies dan een geloofwaardig en breed gedragen keurmerk dat past binnen je branche. Check desgewenst de MVO Keurmerkenwijzer.

Nieuwe reclamecode: de Code voor duurzaamheidsreclame

De Code voor duurzaamheidsreclame is een initiatief van de Stichting Reclame Code en moet ervoor zorgen dat er op verantwoorde wijze duurzaamheidsreclame wordt gemaakt. Je maakt duurzaamheidsreclame als je een (of meerdere) duurzaamheidsclaim(s) communiceert. Bijvoorbeeld op je website of in je brochures.

Er wordt daarbij een onderscheid gemaakt tussen milieuclaims en ethische claims.

Je ontkomt er bijna niet meer aan om klanten en relaties te vertellen wat je aan duurzaamheid en MVO doet. Pas echter op voor greenwashing en hanteer voor je communicatie de vijf duurzaamheidsprincipes van de ACM.

 

 

Foto door Alena Koval