Op je webshop mag je wel verleiden maar niet misleiden

Online reclame maken

Om te voorkomen dat online consumenten worden misleidt zijn er regels in het leven geroepen. De Autoriteit Consument & Markt ziet hierop toe en heeft de Leidraad bescherming online consument opgesteld. Waar moet je je van bewust zijn?

De Leidraad bescherming online consument downloaden


Volledige, correct en niet-misleidend

Voor een webshop geldt dat je volledige, correcte en niet-misleidende informatie moet geven. Verleiden mag, misleiden niet.

Informatie over je bedrijf

Het moet voor de consument duidelijk zijn met wie hij zaken gaat doen voordat er iets gekocht/besteld wordt. Die informatie mag niet ergens verborgen op de website staan en moet begrijpelijk zijn. Dus beter geen lange teksten in kleine letters…

De juiste informatie duidelijk presenteren leidt tot een groter klantvertrouwen en uiteindelijk tot een grotere klanttevredenheid en herhalingsaankopen.

Bied ook je algemene voorwaarden op een duidelijke manier aan. Zoals je weet gelden voor je voorwaarden ook diverse regels.

Helemaal onderaan dit artikel vind je de Checklist informatieplicht websites.


Informatie over de prijs

De prijs die je presenteert moet voor zich zelf spreken. Dat houdt o.a. in: inclusief btw, per verpakkingseenheid die je levert en inclusief alle bijkomende kosten. Als je prijzen personaliseert op basis van bijvoorbeeld koopgedrag of woonplaats vertel dan hoe je dat doet. Je mag korting geven maar daar niet mee misleiden. Noem de originele prijs (van-prijs) in kortingen en van-voorprijzen. Dit is:

  • de laagste prijs in de 30 dagen vóór jouw aanbieding;
  • de laagste prijs in de 30 dagen vóór jouw 1e aanbieding, als je korting op korting geeft binnen 3 maanden (bijvoorbeeld eerst 20%, dan 30% en dan 50% op de originele prijs);
  • de prijs direct vóór de korting, bij producten die bederven (zoals vers voedsel en bloemen).

 

Volgens onderzoek leidt hoge korting (> 50%) niet tot meer omzet en kan het zelfs klanten wegjagen. Wilt je dit toch (bijvoorbeeld bij modegevoelige artikelen en winkeldochters) geef dan een reden voor de hoge korting of overweeg 1+1 korting. Er bestaan  onderzochte methodes hoe u het slimste een prijs kunt vermelden.

Informatie over persoonsgegevens

Informeer consumenten volledig over de manier waarop je hun persoonsgegevens verzamelt en gebruikt en houd je aan de AVG.  Als je meer cookies wilt gebruiken dan die nodig zijn voor de werking van de website, vermeld dit dan op de eerste pagina die getoond wordt. Geef ze de keuze om hiermee in te stemmen of niet en toon de opties ‘accepteren’ en ‘weigeren’ op een neutrale manier.

Klantbeoordelingen (reviews)

Positieve klantbeoordelingen (reviews) leiden tot meer omzet. Je moet wel aangeven hoe je de betrouwbaarheid van beoordelingen controleert en verwerkt. Vertel daarbij hoe je met positieve en negatieve beoordelingen omgaat en of je voor beoordelingen betaalt.

Reclame maken

Misleidende reclame leidt tot oneerlijke handelspraktijken. De reclame moet ook voldoen aan de Nederlandse Reclame Code. Onderdeel daarvan is bijvoorbeeld influencerreclame en de code voor duurzaamheidsreclame.


 

Checklist informatieplicht website

Informatie over je eigen bedrijf

·        naam waarmee je ingeschreven staat bij de KvK (Kamer van Koophandel);

·        vestigingsadres waarop je ingeschreven staat bij de KvK;

·        e-mailadres;

·        telefoonnummer;

·        wanneer je bereikbaar bent (als je slecht bereikbaar bent);

·        klachtenregeling (als je die hebt).

Als je diensten levert, vermeld je ook:

·        je KvK-nummer;

·        je btw-nummer;

·        geschillencommissie waarbij je bent aangesloten (als dat zo is).

Als je verkoopt via internet, vermeld je ook:

·        je KvK-nummer;

·        je btw-nummer;

·        chat-mogelijkheid of andere online manieren om je te bereiken (als je die hebt);

·        geschillencommissie waarbij je bent aangesloten (als dat zo is);

·        een link op je website naar het Europese online platform voor geschilbeslechting: https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home.chooseLanguage

De bedrijfsgegevens moeten vóór de koop makkelijk vindbaar zijn. Dan kan door bijvoorbeeld:

·        ze op élke pagina van je website te vermelden (zoals in de header, footer of via een link naar je contactpagina); en

·        ze in het contract te vermelden.

Wees echt bereikbaar. Beantwoord e-mails en neem de telefoon op.

Informatie over andere bedrijven

Als je tussenpersoon bent, vermeld je ook:

·        de naam van het bedrijf waarvoor je verkoopt; en

·        het bezoekadres van het bedrijf waarvoor je verkoopt.

Als je een online platform hebt, vermeld je ook bij elk aanbod van een andere verkoper:

·        handelsnaam van de verkoper;

·        adres, e-mailadres en telefoonnummer van de verkoper;

·        of de verkoper een bedrijf is of particulier;

·        bij particuliere verkopers: dat de koper niet beschermd is door het consumentenrecht; en met welke vragen de consument bij jou moet zijn, of bij de verkoper.

Bron: Autoriteit Consument & Markt april 2024

Er zijn veel ‘technieken’ om de consument op uw website te verleiden, bijvoorbeeld door de prijs op een slimme wijze te presenteren en om alle informatie slim te formuleren. U mag de consument echter niet misleiden. Houd u aan de Leidraad bescherming online consument van de ACM.

 

 

Afbeelding van Adrian via Pixabay